Square Enix, bekend van Final Fantasy 16, heeft via een Nieuwjaarsbrief aangekondigd dat zij in 2024 een agressieve strategie zullen hanteren op het gebied van Artificial Intelligence (AI). President Takashi Kiryu verklaarde dat het bedrijf de technologie niet alleen wil inzetten voor gameontwikkeling maar ook voor marketingdoeleinden. Alhoewel er op de korte termijn geen AI-gedreven spellen worden verwacht, is het duidelijk dat Square Enix AI op de lange termijn wil integreren in hun spellen.

De aankondiging heeft tot gemengde reacties geleid. De game-industrie ziet AI als een mogelijke toekomst, maar er is ook kritiek op de kwaliteit van AI-gegenereerde inhoud. Zorgen zijn er ook onder voice-acteurs en de mogelijkheid tot stakingen is besproken in de VS.

Eerdere trends zoals NFT's en de metaverse waren geen succes voor Square Enix en de live-service spellen zoals Chocobo GP en Babylon's Fall werden al snel na de lancering gestopt. Desondanks willen ze blijven vernieuwen en AI lijkt de volgende stap.:

Welke impact kan de toepassing van AI-technologie door Square Enix hebben op de videogame-industrie?

De toepassing van AI-technologie door Square Enix kan leiden tot meer geavanceerde en efficiënte gameontwikkelingsprocessen en persoonlijkere marketing. Tegelijkertijd kan het banen van bijvoorbeeld voice-acteurs bedreigen en de kwaliteit van spellen beïnvloeden als de technologie niet zorgvuldig wordt ingezet.

Final Fantasy 16 is een veelbesproken titel van Square Enix. Het is een actie-RPG die exclusief is uitgebracht voor de PlayStation 5 en heeft sindsdien lovende kritieken ontvangen. DLC-pakketten zijn onderweg en er is ook een PC-versie in de maak, wat aantoont dat de franchise blijft innoveren en groeien.