Riot Games heeft aangekondigd dat het ongeveer 530 werknemers zal ontslaan, wat overeenkomt met 11% van hun wereldwijde personeelsbestand. Deze beslissing wordt omschreven als noodzakelijk en is niet bedoeld om aandeelhouders tevreden te stellen. De CEO, A. Dylan Jadeja, heeft in een openbare brief aan de medewerkers vermeld dat de groei en investeringen van de afgelopen jaren niet de gewenste resultaten hebben opgeleverd en dat er te veel projecten tegelijkertijd lopen, wat de kernactiviteiten in gevaar brengt. Om scherpere focus aan te brengen, zal het personeelsbestand ingekrompen worden. Het ontslagproces begint spoedig en zal afhangen van lokale wetgeving, met voor de getroffen medewerkers een minimum van zes maanden salaris, cash bonussen en aanvullende voordelen als onderdeel van de ontslagregeling. Ook wordt het Riot Forge-label na de release van 'Bandle Tale' stopgezet, wat onderdeel was van de strategie om met derde partijen games te ontwikkelen binnen het Riot IP.

Verder bevestigt Riot dat het zich zal blijven richten op titels zoals 'League of Legends', 'Valorant', 'Teamfight Tactics' en 'Wild Rift' en deze zelfs ambitieuzer zal maken. Het spel 'Legends of Runeterra' zal echter financiële uitdagingen blijven ondervinden, wat een verkleining van het team en focus op het PvE 'Path of Champions' tot gevolg heeft. Deze reeks ontslagen komt in een tijd dat de game-industrie een zware periode doorstaat met enorme banenverliezen over het gehele landschap.

Welke impact zullen de ontslagen bij Riot Games hebben op de ontwikkeling van hun populaire games zoals League of Legends?

De ontwikkeling van de kerngames zoals 'League of Legends', 'Valorant', 'Teamfight Tactics' en 'Wild Rift' wordt juist geprioriteerd en zij zullen volgens het bedrijf "ambitieuzer dan ooit" zijn. Het team van 'Legends of Runeterra' wordt echter verkleind, wat kan wijzen op beperktere updates of veranderingen in de gameontwikkeling.

Riot Games is vooral bekend vanwege 'League of Legends', een van de meest gespeelde games ter wereld en een grote kracht in de esport-scene. De uitgever heeft geprobeerd om hun portfolio uit te breiden met andere titels en mediaprojecten, waaronder de succesvolle Netflix-serie 'Arcane'. Deze drastische herstructurering suggereert echter dat ze zich nu willen concentreren op hun meest winstgevende en populaire producten om duurzamere groei te garanderen.