Alien Romulus Directeur Staan Achter Cameo Met Respect

Aug 19, 2024 10:48 PM

Alien: Romulus heeft onlangs zijn première gehad in de bioscoop en heeft zowel positieve recensies als een sterke start aan de kassa behaald. Echter, het gebruik van CGI om het personage Rook te creëren, dat de gelijkenis vertoont van de in 2020 overleden Ian Holm, heeft voor controverse gezorgd. Holm speelde de verraadzuchtige android Ash in de originele Alien-film uit 1979. Critici beweren dat het gebruik van de gelijkenis van een overleden acteur ongepast is, maar regisseur Fede Álvarez verdedigt de keuze met de uitleg dat Ridley Scott, de regisseur van de eerste film, deze richting op wilde. Het team achter Alien: Romulus heeft toestemming gekregen van Holm's familie om zijn gelijkenis opnieuw te gebruiken en blendde praktische effecten, CGI en deepfake technologie voor het karakter Rook. Ondanks de controverse heeft de film een positieve ontvangst gekregen en is er een hoge waardering uitgebracht.

Waarom is het gebruik van CGI voor overleden acteurs controversieel?

Het gebruik van CGI om overleden acteurs opnieuw tot leven te brengen roept vaak ethische vragen op over respect voor de nalatenschap van de acteur, de toestemming van familieleden, en de impact op de filmindustrie. Critici hebben zorgen geuit over de mogelijkheid dat deze technologie misbruikt kan worden, terwijl voorstanders het zien als een eerbetoon aan de bijdrage van de acteur aan de films.

Alien: Romulus is een uitbreiding van de geliefde Alien-franchise die zijn begin vond in 1979 met de release van de originele film. Deze film vestigde de standaard voor sci-fi horror met het karakter van Ellen Ripley, gespeeld door Sigourney Weaver. De franchise heeft sindsdien vele vervolgfilms en spin-off projecten voortgebracht, waardoor het een iconische status heeft verworven binnen de filmgeschiedenis. Alien: Romulus keert terug naar de wortels van de franchise en krijgt lof voor zijn intense horror en spannende vertelstijl.