De Amerikaanse overheid heeft softwarebedrijf Adobe aangeklaagd omdat het verborgen kosten voor vroegtijdige annulering en ingewikkelde annuleringsprocessen zou hebben gebruikt om klanten in jaarlange abonnementen vast te zetten. Volgens de aanklacht van het Amerikaanse Ministerie van Justitie (DOJ) heeft Adobe consumenten schade berokkend door hen in te schrijven voor goedkopere abonnementen zonder belangrijke voorwaarden duidelijk te maken. Consumenten die zich aanmeldden voor een "Annual, Paid Monthly" plan, kwamen er later achter dat ze instemden met een jaarcontract en zouden een hoge beëindigingsvergoeding moeten betalen bij vroegtijdige annulering. De DOJ stelt ook dat klanten meerdere obstakels tegenkwamen bij het proberen te annuleren, waaronder beëindigde telefoongesprekken en live chats die het annuleringsproces alleen maar bemoeilijkten. Adobe is een groot softwarebedrijf dat gespecialiseerd is in ontwerp- en productiviteitsapps zoals Photoshop en Illustrator. Het bedrijf heeft al jarenlang kritiek gekregen van gebruikers vanwege zijn abonnementenmodel en controversiële annuleringskosten.

Waarom heeft de Amerikaanse overheid Adobe aangeklaagd?

De Amerikaanse overheid heeft Adobe aangeklaagd omdat ze consumenten zouden hebben misleid door verborgen kosten voor vroegtijdige annulering te gebruiken en klanten te belemmeren in hun pogingen om abonnementen te annuleren.