Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Balatro-maker verlaat roguelikes om pokerspel te heruitvinden

Mar 07, 2025 1:24 PM

De ontwikkelaar van Balatro heeft nieuwe details onthuld over de ontwikkeling van dit succesvolle indie kaartspel. Hij besloot meer dan twee jaar lang geen andere roguelikes te spelen om onbewust ideeën van andere spellen te vermijden. LocalThunk, een Canadese IT-werknemer die zich heeft ontwikkeld tot indie-game-maker, publiceerde een uitgebreide tijdlijn van Balatro's ontwikkeling en delen van zijn persoonlijke leven en gezondheid in de afgelopen drie jaar. In december 2021 begon hij met een prototype van Balatro en maakte hij bewust de keuze om geen roguelikes meer te spelen. Deze beslissing kwam voort uit zijn passie voor het maken van unieke spellen en het vermijden van het kopiëren van bestaande designs. Ondanks deze zelfopgelegde beperking ontdekte hij in mei 2023 het spel Slay the Spire, dat hem inspireerde, maar waardoor hij zich zorgen maakte over het beïnvloeden van zijn eigen creatie.

Balatro, dat oorspronkelijk ontworpen werd als een klein project voor vrienden, heeft inmiddels meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht. De creator blikt terug op zijn uitdagingen, waaronder gezondheidsproblemen door de toenemende aandacht voor het spel en de lange uren die hij aan de ontwikkeling besteedde. De unieke Chip X Mult scoring systeem was al vanaf het begin van de ontwikkeling aanwezig, maar de beslissing om tot 150 Jokers in het spel op te nemen werd pas in late 2023 genomen.

Wat maakt Balatro zo uniek vergeleken met andere roguelikes? nBalatro onderscheidt zich door de eigengemaakte ontwerpprincipes van de ontwikkelaar en zijn affinititeit voor het experimenteren met spelmechanieken zonder zich te laten beïnvloeden door bestaande spellen. Dit heeft geleid tot een frisse kijk op de roguelike- en deckbuilder-genre, wat bijdraagt aan de aantrekkingskracht en het succes van het spel.n

Balatro is een roguelike kaartspel dat innovatieve elementen en strategische diepgang combineert. Het spel biedt een unieke scoremechaniek wat bijdraagt aan de uitdagende gameplay. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat Balatro populair is geworden en wordt beschouwd als een van de beste indie-games van 2024, met een grote community die continu groeit. De creativiteit en originaliteit die in de ontwikkeling zijn gestoken, hebben geleid tot unieke spelelementen en een herkenbare stijl.



Jordan Keats avatar
Geschreven door:

Jordan Keats

Jordan Keats is een voormalige professionele gamer die nu journalist is, wiens competitieve achtergrond hen een uniek perspectief geeft op esports en multiplayer games. Jordans expertise in strategie en spelmechanismen is ongeëvenaard, en biedt lezers diepgaande inzichten.

Lees meer artikelen van: Jordan Keats

Volg ons

Login or register to join the conversation
Bekijk meer artikelen