Zelfs het geliefde Larian Studios kon niet ontsnappen aan 'crunch' tijdens de ontwikkeling van Baldur's Gate 3. In een interview met GamesRadar gaf Swen Vincke, game director en CEO van Larian, toe dat er enige overwerk was vereist om de deadlines te halen. Hij merkte echter op dat de crunch minder intens was dan bij eerdere projecten. Door het wereldwijde netwerk van studio's kon Larian 24-uurs dekking bieden, wat de belasting op individuele medewerkers verminderde. Vincke benadrukte dat overwerk betaald werd en dat crunch momenten zeldzaam waren. Dit betekent niet dat crunch volledig vermeden kan worden, vooral bij complexe projecten zoals Baldur's Gate 3, maar Larian doet zijn best om het te minimaliseren.

Wat is 'crunch' in de game-industrie?

'Crunch' verwijst naar periodes van intensieve overuren die ontwikkelaars maken om een game op tijd af te krijgen. Het is een veelvoorkomend probleem in de sector en wordt vaak bekritiseerd vanwege de negatieve impact op de gezondheid en het welzijn van werknemers.

Baldur's Gate 3 is een succesvolle RPG ontwikkeld door Larian Studios. De game werd geprezen om zijn diepe narratieve elementen en complexe wereld. De franchise, oorspronkelijk ontwikkeld door BioWare en Black Isle Studios, is een van de meest gerespecteerde RPG-series. Baldur's Gate 3, dat in 2020 in early access werd uitgebracht, bouwt voort op de rijke traditie van zijn voorgangers en heeft een sterke betrokkenheid van de community gekregen.