Meer dan 50 gameontwikkelaars verzamelden zich in een park tegenover het Moscone Center waar de jaarlijkse Game Developers Conference (GDC) plaatsvindt, voor een ongewoon evenement genaamd "GDScream". De groep kwam bijeen om hun frustraties over de game-industrie van zich af te schreeuwen. De game-industrie kampt met problemen zoals grootschalige ontslagen, gerichte intimidatiecampagnes tegen gemarginaliseerde individuen en de angst voor verslechterende omstandigheden binnen de sector. De 'GDScream' werd georganiseerd door Scott Jon Siegal en Caryl Shaw als reactie op de toenemende onvrede onder ontwikkelaars. Siegal voelde zich machteloos en wilde een moment van catharsis bieden. Velen vanuit verschillende hoeken van de gameontwikkeling namen hieraan deel om hun persoonlijke en professionele grieven te delen en te schreeuwen als een manier om hun bezorgdheid en stress te uiten. Het evenement werd positief ontvangen en bood de deelnemers een moment van solidariteit en verlichting.

Waarom voelen gameontwikkelaars de behoefte om samen te komen en te schreeuwen tijdens de GDC?

Gameontwikkelaars voelen de behoefte om samen te komen en te schreeuwen vanwege de aanhoudende problemen binnen de industrie, zoals massale ontslagen, intimidatiecampagnes tegen minderheden en de druk die voortkomt uit de passie voor het vak die maar al te vaak wordt uitgebuit. Dit evenement biedt hen een gelegenheid om hun frustraties en zorgen op een openbare en zichtbare manier te uiten, wat kan bijdragen aan een gevoel van gemeenschap en solidariteit.

De game-industrie staat bekend om haar snelle groei en innovatie, maar kampt al jaren met kritieke problemen zoals crunch time (overwerken tijdens eindfases van game-ontwikkeling), slechte arbeidsomstandigheden en onzekerheid over baanzekerheid. Evenementen zoals 'GDScream' laten zien dat er binnen de gemeenschap een sterke behoefte is aan verandering en structurele verbeteringen om de industrie duurzamer en rechtvaardiger te maken voor haar medewerkers.