Nintendo's Switch 2 heeft officieel ondersteuning voor GameCube klassiekers, beschikbaar voor abonnees van Nintendo Online Expansion. Tot nu toe zijn er vier titels beschikbaar: F-Zero GX, Soul Calibur 2, The Legend of Zelda: The Wind Waker en Mario Strikers. Echter, tijdens tests is gebleken dat de emulator op de Switch 2 extra input lag toevoegt in vergelijking met de originele GameCube hardware. Dit is vooral merkbaar bij F-Zero GX, waar elke milliseconde belangrijk is voor de gameplay. De tests tonen aan dat de latency op de Switch 2 gemiddeld 124.1ms is, vergeleken met 71.8ms op de originele GameCube. Dit betekent een extra vertraging van ongeveer 52.3ms, wat kan leiden tot problemen bij nauwkeurige gameplay.
Welke impact heeft de extra latency op de gameplay van F-Zero GX op de Switch 2?De extra latency kan vooral problematisch zijn in games waar timing cruciaal is, zoals F-Zero GX. De vertraging van ongeveer 52ms kan het moeilijk maken om precisie te behouden tijdens snelle races, terwijl andere titels zoals Wind Waker er minder last van lijken te hebben. Spelers die competitief willen racen of nauwkeurige bewegingen moeten maken, zullen deze vertraging waarschijnlijk opmerken.
F-Zero GX is een iconische racer die oorspronkelijk uitkwam op de GameCube en bekendstaat om zijn snelheid, uitdagende banen en unieke gameplay. Het spel heeft altijd een trouwe schare fans gehad en wordt nog steeds gewaardeerd vanwege zijn competitieve elementen en visuele stijl. Met de verschijning op de Switch 2, hopen veel spelers dat ze de nostalgische ervaring kunnen herbeleven, ondanks de technische tekortkomingen van de emulator.
Reacties
Honestly, 52ms is the kind of lag that separates the casual racers from the F-Zero speed demons—good luck nailing those snaking turns now. Still, seeing Wind Waker in HD almost makes me forgive the occasional frame drop.
Nintendo’s walking that fine line between nostalgia and modern performance, but at least they’re finally giving GameCube the spotlight it deserves. Maybe next they’ll fix the latency and finally let us play Eternal Darkness without the extra dread of input delay.
52ms might not sound like much, but for a game like F-Zero GX, that’s the difference between first place and crashing into a wall. Still, the visual upgrades make it tempting—just don’t expect a flawless nostalgia trip.
Input lag aside, it’s wild to see GameCube games getting this much love in 2024. Here’s hoping Nintendo irons out the kinks before more classics hit the library.