Het ontwikkelingsteam achter Blizzard's inmiddels geannuleerde survivalgame, vermoedelijk Odyssey genaamd, lijkt sterk te zijn getroffen door recente ontslagen bij Microsoft. Op Twitter lieten meerdere ex-teamleden weten dat ze deel uitmaken van de ongeveer 1900 werknemers die zijn ontslagen uit de gamingdivisie van Microsoft. Deze ontslagen volgen na de overname van Activision Blizzard ter waarde van $69 miljard en het vertrek van CEO Bobby Kotick vorig jaar. Mike Ybarra, voormalig president van Blizzard Entertainment, onthulde dat het ontwikkelteam van Odyssey in 2022 verdubbeld was, met plannen om nog verder te groeien. De game is nu echter geannuleerd en een aanzienlijk deel van het team dat zes jaar lang aan de game werkte, is ontslagen.

Naast dit project hebben Activision Blizzard en Xbox te kampen met massale ontslagen in de game-industrie, die alleen al in de eerste maand van 2024 oplopen tot meer dan 4000 ontslagen en tot 10.000 ontslagen vorig jaar. Recentelijk heeft Riot Games 530 medewerkers ontslagen, wat neerkomt op 11% van het wereldwijde personeelsbestand. Twee weken daarvoor ontsloeg Twitch 500 werknemers waarbij CEO Dan Clancy later toegaf dat het bedrijf nog steeds niet winstgevend is, ondanks dat streamers het afgelopen jaar meer dan $1 miljard uitbetaald kregen.

Welke impact hebben de ontslagen bij Microsoft op de game-industrie?

De recente ontslagen bij Microsoft, waaronder de ontwikkelingsteams van spellen zoals de geannuleerde Blizzard survivalgame Odyssey, geven aan dat zelfs grote bedrijven in de game-industrie te maken hebben met financiƫle uitdagingen en reorganisaties. Dit leidt ertoe dat duizenden werknemers hun baan verliezen, wat een duidelijke weerslag heeft op de sector en de creativiteit die nodig is voor nieuwe projecten.

De geannuleerde game Odyssey werd gezien als een belangrijk nieuw project voor Blizzard Entertainment, een ontwikkelaar en uitgever bekend van grote hits zoals World of Warcraft, Diablo en Overwatch. De annulering samen met de ontslagen laat zien dat zelfs gerenommeerde studio's tegen onzekere tijden kunnen aanlopen en dat de industrie constant in beweging is.