De regisseur van Borderlands, Eli Roth, heeft zijn kijk gegeven op het falen van de filmadaptatie uit 2024, die zowel kritisch als commercieel niet succesvol was. Hij wijst naar de complicaties veroorzaakt door de Covid-19-pandemie, die de productie en reshoots aanzienlijk bemoeilukten. Roth onthulde dat hij tijdens het kijken naar de eindversie van de film onverhoopt niet wist wat hij kon verwachten omdat hij al aan een ander project werkte en het afscheid van het origineel verder in de reshoots verliet. Ondanks de tegenvallende ontvangst heeft Take-Two's CEO, Strauss Zelnick, aangegeven dat de film de Borderlands-videogames eigenlijk heeft geholpen in plaats van deze te schaden. Borderlands 4 is gepland voor release op 23 september 2025 op PC, PlayStation 5 en Xbox Series X/S.

Waarom viel de Borderlands-film in 2024 zo tegen?

De film werd beschouwd als een "ramp" door de kijkers, die het noemden als "levenloos, ongeestig en visueel afschuwelijk," met een teleurstellende opbrengst van slechts $4 miljoen op de openingsdag. Roth legde de schuld voor het falen onder andere bij de uitdagingen van het werken tijdens de pandemie.

Borderlands is oorspronkelijk een populaire videospelserie ontwikkeld door Gearbox Software, die bekend staat om zijn humor, unieke stijl en coöperatieve gameplay. De serie heeft wereldwijd een grote schare fans en is beroemd om haar kleurrijke grafische ontwerpelementen en diverse personages, waarbij elke release nieuwe avonturen en schurken introduceert.