Concord, een game van Firewalk Studios, heeft een tumultueuze ontwikkeling doorgemaakt die $200 miljoen kostte voor de initiële ontwikkelingsdeal. Dit bedrag was echter niet genoeg om de hele ontwikkeling van deze live service game te financieren en de rechten op de IP of het studio zelf aan te schaffen. De game werd al na twee weken gesloten door PlayStation, na teleurstellende verkoopcijfers van slechts 25.000 exemplaren. Firewalk had grote ambities en begon met de ontwikkeling van een op maat gemaakte next-gen FPS-engine in Unreal Engine 5, maar de lancering bracht niet het verwachte succes. CEO Hermen Hulst van PlayStation Studios gaf aan dat de lessen die ze uit Concord hebben geleerd, hen zullen helpen bij toekomstige live service projecten.

Waarom is Concord zo snel beëindigd?

Concord werd snel beëindigd nadat het onvoldoende interesse en teleurstellende recensies ontving. Ondanks hoge verwachtingen bij de lancering, waaronder een investering van $200 miljoen, werd het spel niet goed ontvangen en verkocht het nauwelijks 25.000 exemplaren, waardoor het risico voor PlayStation te groot werd.

De ontwikkeling van Concord vond plaats tijdens de wereldwijde pandemie en begon pas in 2022 met volle inzet. Firewalk Studios had als doelstelling om een breed publiek aan te trekken en de game bood veelbelovende gameplay in de beta-fase, maar de uiteindelijke uitvoering voldeed niet aan de verwachtingen. Live service games, zoals Fortnite en Call of Duty, domineren de markt, wat het voor nieuwe titels zoals Concord des te moeilijker maakt om een publiek te vinden.