Bruce Straley, mede-oprichter van het spel The Last of Us, heeft generatieve AI omschreven als een "slang die in zijn eigen staart bijt." Dit zei hij tijdens een interview over zijn nieuwe studio Wildflower Interactive en hun debuutgame, Coven of the Chicken Foot. Straley uitte zijn sterke aversie tegen generatieve AI, waarbij hij benadrukte dat het geen leervermogen heeft en alleen kan imiteren wat het heeft geconsumeerd. Hij verklaarde dat generatieve AI niet gebruikt is bij de ontwikkeling van Coven of the Chicken Foot, ondanks dat de term 'AI' in de game-industrie al lange tijd bestaat en vaak verkeerd begrepen wordt. Voor hem zijn NPC's een vorm van AI, maar geen machine learning of generatieve processen.
Straley ziet kunst waardevol wanneer het imperfecties vertoont, wat hem aanspreekt. Hij gaf aan dat hij geen interesse heeft in kunst of media die door computers zijn gemaakt en vindt het belangrijk dat creatie voortkomt uit menselijke inspanning. Zijn opmerkingen komen te midden van recente controverse over het gebruik van generatieve AI in de game-industrie, inclusief de commentaren van Larian's CEO Swen Vincke, die enige tijd geleden admiraal gebruik van AI bevestigde.
Wat maakt Coven of the Chicken Foot uniek in zijn ontwikkeling?Coven of the Chicken Foot is uniek omdat het volledig gebaseerd is op traditionele menselijke creativiteit, zonder de invloed van generatieve AI. Straley heeft het idee dat de charme van kunst voortkomt uit de imperfecties die ontstaan tijdens het creatieproces. Hij en zijn team hebben veel inspanning en probleemoplossing gestoken in het ontwikkelen van de game, wat het volgens hem authentiek en aantrekkelijk maakt voor spelers.
Coven of the Chicken Foot is een opkomende titels van Wildflower Interactive, de studio opgericht door Bruce Straley na zijn vertrek bij Naughty Dog. Deze game belooft een frisse kijk op het avontuur binnen de gamingwereld, met een focus op creativiteit en storytelling. Straley's benadering weerspiegelt zijn passie voor traditionele gameontwikkeling zonder moderne technologische invloeden die kunstmatige intelligentie met zich meebrengt. Deze standpunten zijn bijzonder relevant aangezien veel studios tegenwoordig experimenteren met AI in ontwikkeling.
Reacties
It's cool to see a veteran dev like Straley championing handcrafted charm in an industry increasingly flirting with AI automation. His snake eating its own tail analogy perfectly captures the creative stagnation we risk if we lean too hard on these tools.
It's refreshing to see a developer prioritize genuine creativity over AI shortcuts, especially from someone with Straley's pedigree. This whole debate really highlights how the soul of a game still comes from human hands, not algorithms.