De discussie over wat een immersive sim eigenlijk is gaat door, met Raphael Colantonio, mede-oprichter van Dishonored, die aangeeft dat hij denkt dat Skyrim binnen deze categorie valt. Colantonio legt uit dat Bethesda's en Obsidian's spellen veel overeenkomsten vertonen met het genre, ondanks dat ze minder fysiek zijn dan de spellen van Arkane. Hij gelooft dat de interacties in deze spellen, zoals het gebruiken van een emmer om een koopman te misleiden, exemplaren zijn van immersion in gaming. Daarnaast beschrijft hij Baldur's Gate 3 als 'immersive-sim adjacent', omdat ook dit spel interessante interacties met de spelwereld mogelijk maakt, alhoewel op een andere manier dan Skyrim of Dishonored.

Wat maakt een spel een immersive sim?

Een immersive sim is een game die spelers de vrijheid biedt om op verschillende manieren met de wereld en objecten daarin te communiceren. Dit leidt tot unieke en vaak onvoorspelbare uitkomsten, waardoor spelers hun eigen verhalen kunnen creëren en ervaren.

Skyrim en Baldur's Gate 3 zijn beide titels die gamers in een rijke, interactieve wereld onderdompelen. Skyrim, ontwikkeld door Bethesda, is een iconisch open-wereld RPG dat bekend staat om zijn enorme speelruimte en vrijheid van keuze. Baldur's Gate 3, van Larian Studios, put uit de rijke lore van Dungeons & Dragons en biedt een tactische, turn-based gameplay-ervaring die spelers de mogelijkheid geeft om hun eigen pad te kiezen in een diverse wereld vol met unieke personages en verhaallijnen.