Dead Island 2, dat in 2023 succesvol werd uitgebracht, heeft een bewogen ontwikkelingsgeschiedenis achter zich. Een voormalig leidinggevende van Deep Silver heeft verklaard dat de oorspronkelijke versie van de game, die werd geannuleerd, de franchise had kunnen vernietigen. Deze onthulling kwam tijdens een panel op Develop:Brighton, waar Martin Wein vertelde dat de eerste test van de game bijzonder slechte feedback kreeg. Hierdoor besloot Deep Silver om te schakelen van ontwikkelaar en het project over te dragen aan verschillende studios. Uiteindelijk werd de ontwikkelingscyclus een succes, met 1 miljoen verkochte exemplaren in het eerste weekend na release.
nWat gebeurde er met de ontwikkeling van Dead Island 2 vóór de release?De ontwikkeling van Dead Island 2 begon in 2014 en kende vele tegenslagen, waaronder de veranderingen van ontwikkelstudio's. Na een slechte eerste versie die niet voldeed aan de verwachtingen, heeft Deep Silver besloten om de aanpak te herzien en een game te creëren die beter aansloot op de wensen van de spelers, wat uiteindelijk leidde tot het succes van de release.
nDead Island 2 is een vervolg op de populaire Dead Island-game, die spelers naar een zombiemetroop avontuur in een open wereld leidt. Het spel heeft een cultstatus verworven vanwege zijn unieke mix van humor en horror, en het vernieuwde tweede deel heeft deze elementen verder versterkt. Met de focus op coöperatieve multiplayer zal het interessant zijn om te zien hoe de franchise zich in de toekomst verder ontwikkelt.
Reacties
It's crazy how Dead Island 2 went from almost derailing the franchise to becoming a hit—sometimes a messy development cycle leads to a better final product. Really goes to show how player feedback and studio changes can turn things around
Man, Dead Island 2's journey feels like a zombie that just wouldn't stay dead—glad they finally nailed the tone that made the original so fun. Props to the devs for listening to feedback and not just rushing out another generic sequel
Who knew a game about killing zombies would have nine lives Seriously though, it’s wild how switching studios saved this from being another ‘what could’ve been’ story.