DUNE 2 BEREIKT $500M, OVERTREFT EERSTE FILM

Mar 18, 2024 5:53 PM

Is 'Dune: Part Two' succesvoller dan het eerste deel?

Ja, 'Dune: Part Two' heeft de wereldwijde box office opbrengst van het eerste deel overtroffen. Het vervolg op de film uit 2021, geregisseerd door Denis Villeneuve, heeft momenteel $494,7 miljoen opgehaald en nadert daarmee de $500 miljoen. Dit is meer dan de $433 miljoen die het eerste deel in zijn gehele draaitijd opbracht. De eerste film van de tweedelige serie werd tegelijkertijd uitgebracht in de bioscopen en op HBO Max, wat mogelijk de ticketverkoop beïnvloedde aangezien mensen de film ook thuis konden bekijken.

'Dune: Part Two' past het tweede deel van Frank Herberts klassieke sciencefictionroman aan, maar blijft trouw aan het boek. De reis van Paul Atreides wordt voortgezet als hij zich samen met Chani en de Fremen op een wraakpad bevindt tegen de samenzweerders die zijn familie hebben vernietigd. Het vervolg heeft al vanaf het openingsweekend aanzienlijke successen geboekt in de bioscoop, met een indrukwekkende internationale start die de wereldwijde opbrengst al snel op een aanzienlijk bedrag bracht.

Denis Villeneuve heeft zijn wens uitgesproken om een 'Dune: Part 3' te maken, gebaseerd op 'Dune Messiah', en het scenario voor die film was in december bijna voltooid.

Extra achtergrondinformatie:

'Dune' is een sciencefictionfranchise gebaseerd op de gelijknamige roman van Frank Herbert uit 1965. Het verhaal speelt zich af in een verre toekomst waarin verschillende adellijke huizen strijden om controle over de woestijnplaneet Arrakis, ook bekend als Dune. Deze planeet is de enige bron van 'spice', een waardevolle substantie die essentieel is voor ruimtereizen. De epische verhaallijn en rijke wereldbouw hebben 'Dune' gemaakt tot een van de meest geliefde en invloedrijke werken in het sciencefictiongenre. De filmadaptaties van het verhaal, waaronder de recente films door Denis Villeneuve, worden geprezen voor hun visuele pracht en trouw aan het bronmateriaal.