EA ontslaat 5% van personeelsbestand, schrapt geheime Star Wars shooter van Respawn
Feb 29, 2024 9:09 PMElectronic Arts heeft bekendgemaakt dat ze 5% van hun personeel gaan ontslaan, wat neerkomt op ongeveer 670 banen. Dit heeft gevolgen voor een verscheidenheid aan afdelingen binnen het bedrijf en wordt naar verwachting voltooid in het begin van het volgende kwartaal. Het komt na eerdere ontslagrondes in maart 2023 en het cancellen van een Apex Legends-project. EA sluit ook de deuren van vier mobiele spellen en legt de focus meer op eigen IP's, in plaats van gelicenseerde projecten.
De veranderingen raken ook Respawn Entertainment en de Battlefield studio's, waaronder Ridgeline Games, die juist werd opgericht om een campaign voor Battlefield te creëeren. Sommigen van Ridgeline zullen overgaan naar Ripple Effect en DICE. Voor Respawn betekent dit dat een niet aangekondigde Star Wars FPS, die zich rondom een Mandalorian afspeelde, wordt stopgezet. EA blijft investeren in eigen franchises en hun Marvel-projecten blijven onaangetast.
De huidige reorganisatie komt op een moment dat de gehele game-industrie te maken heeft met ontslagen. Zo kondigde PlayStation plannen aan om 900 personeelsleden te ontslaan en hun London Studio te sluiten, en zijn er eveneens ontslagen gevallen bij Supermassive Games en Microsoft. De industrie blijft onzeker met een groeiende economische druk op zowel bedrijven als individuen.
Welke mobiele spellen heeft EA verwijderd uit de app-stores?EA heeft vier titels uit de iOS en Android stores gehaald, namelijk: Kim Kardashian Hollywood, Lord of the Rings, Tap Sports Baseball, en F1 Mobile. Deze beslissing is genomen zodat ontwikkelaars zich kunnen concentreren op de verdere ontwikkeling van de resterende games in het portfolio van EA.
Respawn Entertainment, bekend van hun werk aan de Apex Legends en Star Wars Jedi: Fallen Order games, heeft met annulering van hun niet-aangekondigde Star Wars FPS een aanzienlijke wijziging in hun game-portfolio ondergaan.
Casey Loh
Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.
Volg ons
Fans
Fans
Fans
It seems like EA's decision to shift focus away from licensed IPs reflects their strategic move to prioritize their own franchises and owned IPs. While this could lead to more original content and innovation, fans of EA's licensed games might feel the impact. It's a significant shift that highlights how gaming companies are adapting to stay competitive in a rapidly changing industry.
The decision by EA to refocus away from licensed IPs appears to be a strategic move aimed at prioritizing their in-house franchises and original content. While this could lead to more innovative projects, it may also mean fewer future releases of beloved licensed games, reflecting an industry-wide shift towards maximizing profitability in an ever-changing market.
It seems like EA's shift away from licensed IPs is a strategic move to focus on their own franchises and IPs. While this may lead to more innovative content, it also raises concerns for fans of licensed titles like Star Wars games. It'll be interesting to see how this decision shapes EA's future lineup and the gaming industry as a whole.