
Eidos-Montréal schrapt banen: Tot 75 medewerkers ontslagen
Mar 31, 2025 11:11 PMEidos-Montréal, het studio van Embracer Group dat momenteel werkt aan de Fable reboot voor Microsoft, heeft aangekondigd tot 75 werknemers te ontslaan. Dit besluit komt na eerdere ontslagen van 97 medewerkers vorig jaar en is het gevolg van een einde van een van hun projecten. De studio vermeldt dat het niet in staat is om al deze talentvolle medewerkers opnieuw te plaatsen in andere lopende projecten en diensten. Ondanks deze tegenslag blijft Eidos-Montréal zich inzetten om zijn andere projecten verder te ontwikkelen.
Het recentste spel van Eidos-Montréal was Marvel's Guardians of the Galaxy, dat in 2021 uitkwam. Na de overname door Embracer Group in 2022 leek het er aanvankelijk op dat ze aan een nieuw Deus Ex-project zouden werken, maar dat werd vorig jaar stopgezet vanwege ingrijpende herstructureringen bij de organisatie. Momenteel assisteert Eidos-Montréal Playground Games om de Fable reboot te voltooien, maar het is onduidelijk welke andere projecten de studio in ontwikkeling heeft.
Wat zijn de gevolgen van de ontslagen voor Eidos-Montréal en de Fable reboot?De ontslagen kunnen de ontwikkeling van de Fable reboot beïnvloeden, vooral als de studio aanzienlijke ervaring en creatief talent verliest. Desondanks geeft Eidos-Montréal aan dat ze zich blijven inzetten voor de voltooiing van lopende projecten.
Eidos-Montréal is bekend om zijn rol in de ontwikkeling van verschillende populaire franchises, waaronder Deus Ex en Tomb Raider. De studio heeft een reputatie opgebouwd voor het leveren van hoogwaardige narratieve ervaringen en innovatieve gameplay. De Fable reboot is een langverwachte titel binnen de gaminggemeenschap, aangezien de originele serie geliefd is vanwege zijn unieke mix van rolspelmechanieken en verhaalvertelling. Gamers wachten in spanning af hoe de studio zijn vaardigheden zal inzetten voor deze nieuwe iteratie van het klassieke franchise.

Jordan Keats
Jordan Keats is een voormalige professionele gamer die nu journalist is, wiens competitieve achtergrond hen een uniek perspectief geeft op esports en multiplayer games. Jordans expertise in strategie en spelmechanismen is ongeëvenaard, en biedt lezers diepgaande inzichten.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

It’s wild how quickly the industry’s landscape can shift—one minute you’re crafting beloved worlds, the next you’re caught in restructuring chaos. Really makes you wonder how studios can balance creative risks with stability in this climate. (Also, love that Guardians of the Galaxy game—such a hidden gem Hope the team gets the recognition they deserve elsewhere.)

It's rough seeing studios like Eidos-Montréal, who've delivered such solid games, get hit with layoffs again—feels like the industry's stuck in a brutal cycle. Hopefully the talented folks affected land on their feet, because losing this much dev experience hurts everyone.