Elden Ring DLC Shadow of the Erdtree krijgt gemengde recensies op Steam

Jun 24, 2024 8:38 AM

Het lijkt een verhit weekend te zijn geweest voor velen die Shadow of the Erdtree spelen. De extreme — en bedoelde — moeilijkheidsgraad van de DLC heeft een debat aangewakkerd over de aanpak van ontwikkelaar FromSoftware. Dit debat is nu doorgedrongen tot de Steam-gebruikersrecensies, die momenteel een 'gemengde' beoordeling hebben na een stortvloed aan klachten over de moeilijke bazen en prestaties op pc.

Voor de release van Shadow of the Erdtree gaf regisseur Hidetaka Miyazaki aan dat de DLC spelers serieus op de proef zou stellen. "De nieuwe uitdagingen voor de speler zullen de bazen en de verschillende gevaren in de wereld zijn," aldus Miyazaki. Sommige van deze bazen zijn bedoeld voor spelers die het grootste deel van de basisgame Elden Ring hebben voltooid, dus FromSoftware heeft de lat hoog gelegd in termen van wat de speler kan verdragen.

Dit blijkt inderdaad waar te zijn. In het weekend begonnen spelers te klagen over de extreme moeilijkheid van de bazen en prestatieproblemen. "Als een enorme fan van alle Souls-games, zou ik graag van de DLC willen genieten, maar de vijanden doen compleet overtuned schade," leest een negatieve recensie. "Sommigen hebben een volledig erratische set bewegingen die de hele ervaring pijnlijk maken zonder enige lol."

Verder kreeg de DLC kritiek op de prestaties op pc. "Goede DLC, maar de prestaties zijn verslechterd sinds de laatste update," leest een andere negatieve recensie. “Constante micro-haperingen, frame drops en langere laadtijden maken het moeilijk om van het spel te genieten. Een vroege baasgevecht rond een plas water verlaagt de frames aanzienlijk. Wacht op prestatieverbeteringen voordat je koopt."

Mogelijk rekening houdend met de negatieve feedback over de moeilijkheidsgraad, tweette uitgever Bandai Namco wat advies voor worstelende Shadow of the Erdtree-spelers: "Dit is een suggestie om je Scadutree Blessing op te waarderen." Deze zegeningen versterken de vaardigheden van de ontvanger om schade te doen en te verminderen. Van de 32.722 gebruikersrecensies op Steam zijn momenteel ongeveer 65% positief.

Waarom maakt FromSoftware hun games zo moeilijk?n

Volgens Hidetaka Miyazaki, de regisseur van de game, meent FromSoftware dat de voldoening die spelers krijgen door het overwinnen van moeilijke uitdagingen een fundamenteel onderdeel van de ervaring is. Het verlagen van de moeilijkheidsgraad zou de vreugde van het spel wegnemen, wat volgens Miyazaki het spel zelf zou breken.

Elden Ring heeft sinds de release meer dan 25 miljoen exemplaren verkocht en is daarmee de grootste FromSoftware-game ooit. Shadow of the Erdtree is geprezen door critici en heeft de hoogste waardering ooit bereikt voor een videogame-uitbreiding op Metacritic, waarmee het Witcher 3 DLC Blood and Wine heeft overtroffen.