De finale van de Final Fantasy 7 remake-trilogie zal een nieuwe gameplay-ervaring bieden, volgens regisseur Naoki Hamaguchi. Hoewel er nog geen specifieke details bekend zijn, bevestigde hij dat de ontwikkeling goed verloopt en dat de gameplay zal evolueren naar iets nieuws, voortbouwend op de ervaringen van eerdere delen. De eerste game, Final Fantasy 7 Remake, was een lineaire, verhalend gedreven ervaring, terwijl de tweede, Final Fantasy 7 Rebirth, een open wereldrole-playing game was. Voor het derde deel willen de ontwikkelaars een frisse invalshoek kiezen, zonder in herhaling te vervallen. Meer informatie over de gameplay en het verhaal zal binnenkort aangekondigd worden. De release van de remakes staat gepland voor de Nintendo Switch 2 en Xbox Series X/S, later dit jaar.

Wat kunnen we verwachten van de gameplay in het derde deel van de Final Fantasy 7 remake-trilogie?

We kunnen een vernieuwde gameplay-ervaring verwachten die zowel het gevechtssysteem als de verkenningsstructuur gaat evolueren. Hoewel het basisgevechtssysteem behouden blijft, zullen er waarschijnlijk nieuwe elementen en personages aan toegevoegd worden, zoals Cid en Vincent, om een frisse ervaring te bieden die de voorgaande delen overstijgt.

De Final Fantasy 7 remake-trilogie is een herinterpretatie van het klassieke RPG-spel uit de jaren '90, waar spelers in de huid kruipen van Cloud Strife en zijn vrienden die vechten tegen de schurken van Shinra Corporation en de mysterieuze Sephiroth. De trilogie dient niet alleen als een visuele vernieuwing maar ook als een uitbreiding op de verhaallijn met nieuwe verhalen en karakters. Door de evolutie van gameplay te benadrukken, probeert Square Enix een nieuw publiek aan te trekken terwijl het oorspronkelijke verhaal wordt geëerd.