Naoki Yoshida, bekend als de directeur/producent van Final Fantasy 14 en de producent van Final Fantasy 16, heeft gesproken over de toekomst van de combatmechanieken in de Final Fantasy-serie. Tijdens een interview is er gevraagd of de hoofdlijn van de Final Fantasy-games weer turn-based kan worden, gezien het succes van Clair Obscur: Expedition 33. Yoshida benadrukt dat het veranderende gameplay niet alleen om het gevechtssysteem draait, maar ook om de grafische kwaliteit en het verhaal dat ze willen vertellen. Deze elementen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van de spelmechanieken. Hij geeft aan dat er geen duidelijke richting is voor toekomstige titels zoals Final Fantasy 17 of 18, en dat de serie zich met elk nieuw deel blijft evolueren.

Gaat de toekomst van Final Fantasy terug naar turn-based gevechten? nYoshida laat de vraag open, benadrukkend dat de keuze voor turn-based of actie-afhankelijke systemen afhankelijk is van de creativiteit en visie van toekomstige ontwikkelaars, en dat ze de vrijheid willen hebben om nieuwe ideeën te verkennen.n

Clair Obscur: Expedition 33 is een klassiek geïnspireerd turn-based RPG die veel overeenkomsten vertoont met populaire titels in het genre, waaronder de Final Fantasy-reeks. Het is een van de doorbraakhits van 2025, en wijst op de mogelijkheid dat gamers teruggrijpen naar traditionele spelmechanismen, wat de druk op de makers van Final Fantasy kan verhogen om te overwegen hun eigen fundamenten te herzien.