Firewalk Studios sluit zijn deuren na de epische mislukking van Concord
Oct 29, 2024 5:53 PMSony heeft aangekondigd dat Firewalk Studios gesloten wordt na de teleurstellende lancering van Concord, een PS5 schietspel dat minder dan twee weken heeft geduurd. Dit nieuws volgt op de bekendmaking dat de studio niet voldeed aan de verwachtingen. De game werd op 23 augustus gelanceerd maar had vanaf het begin te kampen met lage spelersaantallen. De sluiting van Firewalk Studios, dat in april 2023 werd overgenomen, komt terwijl Sony zijn strategie heroverweegt om zich meer te richten op succesvolle live service games. De CEO van SIE, Hermen Hulst, gaf aan dat het bedrijf lessen zal trekken uit de mislukking van Concord om te verbeteren voor toekomstige projecten.
Waarom heeft Concord gefaald?Concord heeft gefaald vanwege een gebrek aan innovatie, een hoog prijskaartje en inefficiënte marketing, wat resulteerde in de verkoop van slechts 25,000 exemplaren. De game probeerde elementen van kaartspel en vechtgames te combineren met first-person shooters, maar slaagde er niet in om een onderscheidende ervaring te bieden in een competitieve markt.
Concord werd gelanceerd als een PvP first person shooter, een genre dat voortdurend evolueert. De game had de potentie om nieuwe spelers aan te trekken, maar kon niet voldoen aan de hoge verwachtingen die aan dit soort titels worden gesteld. Dit is een moeilijke tijd voor de game-industrie, met veel studio's die gedwongen zijn om te sluiten of ontslagen aan te bieden na de impact van de COVID-19 pandemie. Sony blijft echter vastbesloten om te leren van deze ervaring en zich te concentreren op toekomstige successen in het live service segment.
Casey Loh
Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.
Volg ons
Fans
Fans
Fans
It's always a bummer to see a studio shut down, especially when they were trying to blend genres and innovate in a crowded market. Hopefully, this serves as a wake-up call for the industry about the importance of solid marketing and player engagement right from the start
It's a bummer to see Firewalk Studios shut down so quickly after the release of Concord; it really highlights the risks involved in trying to innovate in a saturated genre. The gaming landscape is tough right now, and even established players like Sony are feeling the heat from low engagement and high expectations.
It's always tough to see a studio close, especially after such a short run like Firewalk Studios with Concord. It feels like the gaming landscape is increasingly unforgiving, where even the most ambitious projects can falter if they don’t hit that sweet spot with players right out of the gate.