Opvallend nieuws in de game-industrie: Fntastic Studio, bekend van hun spel 'The Day Before', kondigt hun sluiting aan slechts enkele dagen na de lancering van het spel in early access. Het survival MMO-spel, dat te midden van opschudding en vertraging werd uitgebracht, wordt nu geconfronteerd met financiële problemen. Alle inkomsten worden nu ingezet om schulden bij partners te vereffenen, en de toekomst van 'The Day Before' en 'Propnight' blijft onzeker, ondanks dat de servers online blijven. Het spel is inmiddels verwijderd van Steam.

De tegenvallende lancering heeft geresulteerd in een sterke daling in de spelersaantallen en het spel werd zelfs een van Steam's 10 slechtst beoordeelde spellen ooit. Dit volgt op een gecontesteerde ontwikkelingsperiode waarbij het spel meervoudige vertragingen, aantijgingen van plagiaat en zelfs een handelsmerkdispuut heeft gekend. Spelers die het spel al gekocht hebben, zoeken nu massaal naar terugbetalingen op Steam. 'The Day Before' probeerde een nieuw, fris MMO-concept aan te bieden, maar bleek uiteindelijk meer een extractie shooter te zijn. Het spel dat in 2021 werd aangekondigd, heeft nooit de verwachtingen kunnen waarmaken.

Wat was de oorspronkelijke belofte van 'The Day Before'?

De oorspronkelijke belofte van 'The Day Before' was een uitgestrekte open-wereld zombie-apocalypse MMO die veel spelers interesseerde. Helaas kon het spel niet leveren wat er van tevoren werd geadverteerd en kreeg het te maken met veel bugs en serverproblemen.

'The Day Before' werd wereldwijd opgemerkt met een spannende trailer in 2021. Het spel beloofde een combinatie van survival, verkenning en samenwerken in een post-apocalyptische wereld overgenomen door zombies. De gamecreatoren wilden een sfeer van spanning en avontuur creëren, waar teamwork essentieel zou zijn om te overleven. Naarmate de ontwikkeling vorderde, kwamen echter snel problemen aan het licht, inclusief beschuldigingen van het gebruik van onbetaalde arbeid en meerdere uitstel. Het mislukken van 'The Day Before' benadrukt hoe uitdagend game-ontwikkeling kan zijn, vooral voor nieuwe titels die proberen innovatief te zijn in een al verzadigde markt.