Epic Games heeft aangekondigd dat het binnenkort mogelijk wordt voor Fortnite-ontwikkelaars om in-game items te verkopen vanuit hun Fortnite-eilanden. Dit zal beginnen in december 2025. Gedurende het eerste jaar ontvangen de ontwikkelaars 100 procent van de V-Bucks-waarde van hun verkopen, wat doorgaans slechts 50 procent is. Deze wijziging komt op een moment waarop Fortnite's Creative Mode florisant is, met fan-made content zoals Steal A Brainrot, dat onlangs zelfs meer gelijktijdige spelers had dan de officiële maps van Epic. Sinds de lancering van Creative Mode in 2018 hebben spelers meer dan 11,2 miljard uur besteed aan 260.000 opgemaakte eilanden, wat heeft geleid tot 722 miljoen dollar aan compensatie voor creators. De mogelijkheid om items rechtstreeks te verkopen, gecombineerd met een verbeterd zichtbaarheidssysteem in de Discover-sectie van Fortnite, zal de inkomsten voor deze creators aanzienlijk verhogen. Echter, er zijn bezorgdheden onder de community over het afdrijven van de focus van Fortnite's Battle Royale naar een meer metaverse-georiënteerde ervaring.

Wat betekent deze nieuwe functie voor Fortnite-spelers?

Deze nieuwe functie opent deuren voor creators om inkomsten te genereren and verhoogt de diversiteit aan beschikbare content. Echter, er zijn zorgen van spelers dat dit de kwaliteit van de aangeboden maps kan aantasten, aangezien er meer nadruk komt te liggen op commercieel succes in plaats van op creatieve inhoud.

Fortnite is sinds zijn lancering in 2017 uitgegroeid tot een van de meest populaire games ter wereld, met een unieke combinatie van bouwmechanica en battle royale gameplay. Het Creative Mode, waar spelers hun eigen maps en spelmodi kunnen maken, is een belangrijke reden voor deze populariteit. Door nu de mogelijkheid toe te voegen om items te verkopen, streeft Epic Games ernaar om een nog meer levendige economie te creëren binnen de game, vergelijkbaar met platforms zoals Roblox.