Game of Thrones maker bekritiseert de meeste tv- en filmadaptaties

May 27, 2024 1:04 PM

George R.R. Martin, de auteur van A Song of Ice and Fire, heeft recentelijk verklaard dat de meeste film- en tv-adaptaties slechter zijn dan het originele bronmateriaal. Tijdens een panel in 2022 met Neil Gaiman, de creator van Sandman, gaf Martin aan dat weinig is veranderd sindsdien en dat de situatie zelfs verslechterd is. Martin bekritiseerde het feit dat veel scenaristen en producenten oorspronkelijke verhalen proberen te 'verbeteren', maar meestal het eindproduct verslechteren. Hij noemde enkele bekende schrijvers waarvan het werk vaak verknipt wordt, zoals J.R.R. Tolkien, Stan Lee en Jane Austen. Martin verwijst ook naar Game of Thrones en House of the Dragon, maar onthulde niet of hij deze adaptaties als succesvolle beschouwde.

Zijn er goede voorbeelden van boekadaptaties die wel geslaagd zijn?

Ja, volgens George R.R. Martin verdient een goede adaptatie applaus. Hij noemt Shōgun, de televisiebewerking van James Clavell's roman uit 1975, als een geslaagde voorbeeld.

House of the Dragon, gebaseerd op Martin's boek Fire and Blood, focust op de geschiedenis van de Targaryen-familie en heeft zowel een tweede als een derde seizoen in de maak. Dit toont aan hoe populair adaptaties kunnen zijn, ondanks de kritiek die schrijvers soms hebben. In de huidige entertainmentindustrie zijn adaptaties overal te vinden, zoals in Netflix's One Piece en Avatar: The Last Airbender, zowel als de Marvel-films die afkomstig zijn van strips.