Videogame-stemacteurs die lid zijn van SAG-AFTRA gaan officieel staken. In een persbericht kondigde de vakbond aan dat de staking begint op vrijdag 26 juli om 00:01 uur. Na meer dan een jaar en een half van onderhandelingen zonder overeenkomst, hebben de stemacteurs besloten in actie te komen. De belangrijkste reden voor de staking is dat videogamebedrijven geen akkoord hebben bereikt met de acteurs over het reguleren van generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) in hun projecten. Volgens SAG-AFTRA laten videogamebedrijven A.I. op een manier gebruiken die schadelijk is voor de leden, en dat is onacceptabel.

De staking heeft geen invloed op de promotie bij San Diego Comic-Con dit weekend vanwege de timing van de aankondiging. Het gebruik van GenAI in videogames is een hot topic in de industrie, met bedrijven zoals Ubisoft en Square Enix die de technologie al inzetten voor verschillende doeleinden, zoals het genereren van dialoog voor NPC's en het creƫren van kunst.

Wat zijn de gevolgen van de staking van videogame-stemacteurs voor de industrie?n

De staking kan leiden tot vertragingen in de ontwikkeling en uitgave van games, aangezien stemacteurs een cruciale rol spelen in het tot leven brengen van personages. Bovendien kan de staking de aandacht vestigen op de bredere implicaties van AI-gebruik in de gamingindustrie en mogelijk leiden tot strengere reguleringen en betere arbeidsvoorwaarden voor acteurs.

Videogamebedrijven zoals Ubisoft en Square Enix hebben de afgelopen jaren geƫxperimenteerd met GenAI voor diverse doeleinden. Ubisoft introduceerde bijvoorbeeld een 'ghostwriting tool' om hun scenarioschrijvers te helpen met de dialogen voor NPC's, terwijl Square Enix AI-gegenereerde kunst heeft gebruikt in hun exclusieve PlayStation-game Fomastars. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot bezorgdheid over werkzekerheid en vergoeding voor menselijke creatieve professionals.