Palworld, ook wel "Pokemon met geweren" genoemd, is onlangs uitgebracht en heeft al direct een hoop aandacht getrokken. In deze nieuwe survivalgame kunnen spelers de wereld verkennen en wezentjes, bekend als Pals, vangen. Een opmerkelijke ontdekking door de spelers is dat het ook mogelijk is om menselijke NPC's te vangen. Dit aspect van het spel heeft tot veel discussie en controverse geleid, met name omdat de gevangen mensen ingezet kunnen worden voor klusjes, of zelfs verkocht op de zwarte markt. Het vangen van mensen wordt binnen het spel zelf als onmenselijk beschouwd, maar het wordt niettemin toegestaan. De ontwikkelaar van Palworld, Pocketpair, heeft nog geen officiƫle verklaring over deze ontdekking afgelegd. Voor meer informatie over Palworld lees onze Early Access review in progress.

Werden menselijke karakters kunnen gevangen genomen vanaf het begin van Palworld bedoeld?

Ondanks dat het vangen van menselijke NPC's mogelijk is in Palworld, lijkt dit geen ongeluk. In het spel is er een expliciete melding dat het vangen van mensen op Palpargos Island als inhumaan wordt beschouwd.

Palworld is ontwikkeld door Pocketpair en heeft een unieke draai gegeven aan het concept van het vangen en trainen van wezens, een concept dat veel gamers kennen van games zoals Pokemon. Echter, Palworld voegt een volwassen element toe door spelers toe te staan om niet alleen hun Pals aan het werk te zetten en ze te gebruiken in gevechten, maar ook om ze te koken en te eten. De toevoeging van menselijke NPC's en de mogelijkheid om deze op soortgelijke wijze te gebruiken, heeft geleid tot discussies over de morele grenzen binnen videogames.