Gaming executives rouwen om E3: Geen andere show zoals deze
Jun 06, 2024 1:03 AMDe zomer van 2024 markeert het definitieve einde van E3, ooit het grootste gaming event ter wereld, nu vervangen door individuele evenementen en streams van ontwikkelaars. Deze ontwikkeling komt naar voren in een uitgebreid artikel op Gamesindustry.biz, met herinneringen van bekende namen zoals Tom Kalinskie, Peter Moore en Steve Race. Zij delen hun ervaringen uit de begintijd van E3, vooral tijdens de generatie van Xbox 360, PS3 en Nintendo Wii, toen E3 een strijdtoneel was voor consoleoorlogen.
Peter Moore herinnert zich hoe intens de competitie was: "E3 was het slagveld voor de consoleoorlogen," zei Moore. "Iedereen wilde weten wie E3 had gewonnen, wie de beste persconferenties had en het meeste publiek trok. Het was een echte strijd voor de leiderspositie in een snelgroeiende industrie." Robert Matthews van Nintendo deelt een anekdote over de introductie van de Wii, waarbij mensen massaal naar hun stand renden, wat hem het speciale succes van hun console deed inzien.
De tweede helft van het artikel belicht de neergang van E3, toegeschreven aan veranderende prioriteiten, de impact van COVID-19 en hoge kosten. Shawn Layden, voormalig hoofd van Sony, bespreekt de immense planning die nodig was voor E3 en hoe het wegvallen van E3 duizenden uren voor ontwikkelaars vrijmaakte. Hij benadrukt ook dat de relevantie van E3 afnam door veranderend mediagebruik en een verschuiving in focus van handel naar publieke presentatie.
Waarom is E3 gestopt?De stopzetting van E3 kwam door een combinatie van veranderende prioriteiten binnen de industrie, de impact van COVID-19, en de hoge kosten van deelname. Ook de verschuiving naar digitale presentaties en een veranderend medialandschap speelden een grote rol in de afname van E3's relevantie.
Extra achtergrondinformatie: E3 (Electronic Entertainment Expo) was sinds 1995 het toonaangevende evenement voor de game-industrie, waar grote aankondigingen en demonstraties van nieuwe spellen en hardware werden gehouden. In de hoogtijdagen trokken bedrijven als Sony, Microsoft en Nintendo massaal publiek met spectaculaire presentaties en onthullingen.
Casey Loh
Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.
Volg ons
Fans
Fans
Fans
E3 was a magical time for gamers, filled with unforgettable announcements and industry-defining moments, but the shift towards digital events signifies a more agile and direct approach to connecting with audiences. As much as I'll miss those grand presentations, it’s exciting to see how publishers are embracing this new digital frontier.
It's wild to think how E3 went from being the gaming world's biggest stage to essentially a relic of the past. The pivot to individual online events like Summer Game Fest shows just how much our media consumption habits have changed.
Man, E3 really had its golden years of epic unveilings and showdowns, but the rise of digital events and individual showcases truly speaks to how the game of marketing and engagement has evolved. It's a bittersweet farewell to an era, but also a nod to the ever-adaptive nature of the industry.