Leden van SAG-AFTRA die aan videogames werken, gaan officieel staken vanaf middernacht op 26 juli. De reden is een gebrek aan overeenstemming over kunstmatige intelligentie (AI) technologie tussen de vakbond en videogameproducenten. SAG-AFTRA-president Fran Drescher verklaarde in een persbericht dat werkgevers niet geïnteresseerd zijn in eerlijke en redelijke AI-bescherming, maar liever willen profiteren. De huidige AI-voorstellen van de producenten bevatten te veel juridische mazen in de wet, wat volgens de vakbond een ontoelaatbaar risico vormt voor zowel beweging als stemprestaties in games.

Volgens onderhandelingscommissielid Zeke Alton zijn de besprekingen met videogameproducenten productief geweest, maar blijven AI-maatregelen onvoldoende. Er is onzekerheid over wie als 'performer' wordt beschouwd, wat motion capture artiesten kwetsbaar maakt voor misbruik. De vakbond eist een duidelijk beschermingsniveau voor alle leden dat momenteel niet wordt geboden. De betrokken bedrijven zijn onder andere Activision, Electronic Arts, Insomniac Games, en Take 2.

Wat zijn de belangrijkste eisen van SAG-AFTRA tijdens deze staking?

SAG-AFTRA eist duidelijke en afdwingbare AI-beschermingen voor alle performers, inclusief motion capture artiesten. Ze willen vermijden dat werkgevers mazen in de wet gebruiken die artiesten kwetsbaar maken voor uitbuiting.

SAG-AFTRA vertegenwoordigt acteurs en performers in de entertainmentindustrie, waaronder stem- en motion capture kunstenaars in videogames. De discussie over AI-bescherming is cruciaal, aangezien deze technologieën steeds vaker worden gebruikt in moderne videogames. Het doel van de staking is om eerlijke behandeling en bescherming te garanderen voor deze artiesten in een snel veranderende industrie.