Het spel Indika, ontwikkeld door Odd Meter en uitgegeven door 11 bit studio, neemt spelers mee op een bizarre reis tussen hemel en hel. Dit 3D-Adventure, vanaf mei 2024 verkrijgbaar op PC, PlayStation 5 en Xbox Series X | S, staat bekend om zijn gedurfde esthetiek en thematiek. De ontwikkelaars, die Rusland zijn ontvlucht en zich fel hebben uitgesproken tegen de oorlog in Oekraïne, presenteren een game-ervaring vol vreemde camerahoeken, levendige kleuren en dreigende beelden. Spelers navigeren door het dagelijks leven van de non Indika in een 19e-eeuws Russisch klooster, dat gekenmerkt wordt door eentonige en soms absurde klusjes zoals het verzamelen van aardappelen en water. De game combineert deze monotoonheid met elementen van gamification, wat leidt tot unieke en verrassende spelmechanieken. De sfeer wordt versterkt door een ijzige, troosteloze setting en een dreigende soundtrack, waardoor Indika aanvoelt als een koude, beklemmende ervaring die niet snel vergeten zal worden.

Waarom moeten nonnen in Indika zulke eentonige en absurde taken uitvoeren?

De monotone en absurde taken in Indika, zoals het herhaaldelijk halen van water of het verzamelen van aardappelen, zijn bedoeld om de harde en vaak zinloze realiteit van het kloosterleven in de 19e eeuw weer te geven. Deze taken onderstrepen de dagelijkse sleur en geestelijke strijd die de nonnen moesten doorstaan, en dragen bij aan de algehele thematische en atmosferische ervaring van het spel.

Indika is ontwikkeld door de Russische studio Odd Meter, die tijdens de ontwikkeling van het spel hun land hebben verlaten vanwege hun verzet tegen de invasie van Oekraïne door Rusland. Deze context geeft het spel een extra laag van politieke en emotionele diepgang, waardoor zowel de ontwikkeling als de uiteindelijke gameplay een sterk statement maken tegen onderdrukking en geweld.