Splitgate 2, de opvolger van het populaire spel, ondergaat een radicale herziening nadat het in juni 2025 werd gelanceerd. De ontwikkelaar 1047 Games heeft besloten om de game tijdelijk offline te halen en te focussen op een grote update, aangezien de reacties van spelers en de afname van actieve gebruikers zorgwekkend zijn. CEO Ian Proulx erkent dat de game bij lancering niet compleet was en veel kritiek kreeg op technische problemen en ontbrekende functies. De volledige herontwikkeling is gepland voor begin 2026, waarbij de community betrokken zal worden bij het creatieve proces.
Waarom heeft Splitgate 2 zo veel kritiek ontvangen?Splitgate 2 werd bekritiseerd vanwege een gebrek aan basisfunctionaliteiten, technische gebreken en verwarrende monetisatiepraktijken. Veel spelers voelden dat het spel niet af was tijdens de lancering en de feedback op platforms zoals Reddit wijst op een sterke behoefte aan verbeteringen zoals betere progressiemechanismen en meer portalen in het spel.
Splitgate is een multiplayer shooter die unieke gameplay biedt door het gebruik van portalen, waardoor spelers op een innovatieve manier het speelveld kunnen benaderen. De eerste game, gelanceerd in 2020, werd goed ontvangen en onderscheidde zich door zijn leuke en competitieve gameplay. Splitgate 2 streeft ernaar die ervaring te verbeteren, maar de uitdagingen bij de lancering hebben vragen opgeroepen over de toekomst van de franchise.
Reacties
Man, it’s wild how a game with such a solid foundation in the first one could stumble this hard—missing features and bugs feel like avoidable missteps. Hopefully, the overhaul brings back that portal-jumping hype without turning it into a monetization grindfest.
Oof, launching a sequel that feels unfinished is rough—especially when the first game nailed its portal mechanics so well. Here’s hoping the ‘reset’ brings back the magic without losing what made Splitgate special in the first place.
Layoffs and a shutdown right after launch Yikes. Devs clearly bit off more than they could chew, but at least they’re listening to feedback. Fingers crossed for a No Man’s Sky-style comeback.