De campagne Stop Killing Games heeft in Europa de grens van 1 miljoen handtekeningen overschreden, maar grote uitgevers zoals Ubisoft en Activision Blizzard hebben hun bezorgdheid geuit dat de voorstellen voor gamebehoud de ontwikkeling van spellen onbetaalbaar zouden maken. Deze beweging, gestart door YouTuber Ross Scott, vraagt uitgevers om games speelbaar te houden, zelfs nadat de ondersteuning is stopgezet. Dit werd aangewakkerd door het besluit van Ubisoft om de servers van The Crew te sluiten, waardoor de toegang tot de game voor zowel multiplayer als singleplayer werd opgeheven. De discussie rond het behoud van games is belangrijk voor de consumentenrechten in de EU, en de organisatie pleit voor verandering terwijl het gesprek over deze zorgen aanhoudt.

Waarom is het belangrijk om games speelbaar te houden na ondersteuning door de uitgever?

Het is cruciaal omdat spelers recht hebben op toegang tot de producten die ze hebben gekocht, en het behoud van games bevordert een cultuur van waarde en respect voor digitale eigendommen. Daarnaast versterkt het de consumentenrechten en zorgt het ervoor dat spellen niet verloren gaan na een bepaalde periode.

Stop Killing Games richt zich op een relevant probleem dat steeds urgent wordt naarmate meer online-only games uit de roulatie worden genomen. Vorig jaar besloot Ubisoft de servers van The Crew te beëindigen, wat leidde tot een publieke verontwaardiging. De game was oorspronkelijk ontworpen als online ervaring, en toen de servers werden gesloten, verloren spelers toegang tot hun aangekochte content. Deze situatie illustreert de bredere implicaties van het sluiten van servers en de impact op de game-ervaring voor gebruikers.