Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

GTA 6 Ontwikkelaars Tegen Rockstars Roekeloze Terugkeer naar Kantoor

Mar 01, 2024 1:11 PM

Ontevredenheid heerst onder de ontwikkelaars van GTA 6 nu Rockstar Games hen heeft verzocht om vanaf april weer volledig op kantoor te werken. Dit besluit komt als onverwachte wending nu de ontwikkeling van wat mogelijk een van de grootste releases van het jaar wordt, de laatste fase ingaat. Hoofd van de uitgeverij Jenn Kolbe van Rockstar Games heeft productiviteit en veiligheid, mede door eerdere lekken, aangevoerd als hoofdredenen voor het nieuwe beleid. Ontwikkelaars hebben via de Independent Workers' Union of Great Britain hun ongenoegen geuit, wijzend op de risico's van terugkerende 'crunch' praktijken en het gebrek aan overleg over deze belangrijke beleidswijzing.

Een petitie van het personeel met 175 handtekeningen had als doel om opties voor thuiswerken beschikbaar te houden, maar lijkt vooralsnog genegeerd. De GTA-serie heeft volgens Rockstar meer dan 420 miljoen keer over de toonbank gegaan, waarmee het bedrijf aantoont dat het luisteren naar de ontwikkelaars - de sleutel tot dit succes - een verstandige zet zou zijn.

Waarom willen de ontwikkelaars van GTA 6 liever vanuit huis werken?

Ontwikkelaars hebben meermaals aangegeven dat thuiswerken voor hen een "lifeline" is geweest en dat gedwongen terugkeer naar kantoorwerk kan leiden tot minder tijd met familie, gezondheidsproblemen en een angst voor terugkeer naar schadelijke 'crunch'-werkcultuur.

Grand Theft Auto 6, waar nog geen exacte release datum voor bekend is, wordt een van de meest verwachte games in de komende jaren. De voorganger, GTA 5, heeft recordbrekende verkoopcijfers genoteerd en werd geprezen om zijn open wereld en verhalende diepgang. Nu in de laatste fase van ontwikkeling, staat GTA 6 in de spotlight niet alleen vanwege de game zelf, maar ook vanwege de industriebrede discussies aangaande werkculturen en praktijken bij grote gameontwikkelaars.



Jordan Keats avatar
Geschreven door:

Jordan Keats

Jordan Keats is een voormalige professionele gamer die nu journalist is, wiens competitieve achtergrond hen een uniek perspectief geeft op esports en multiplayer games. Jordans expertise in strategie en spelmechanismen is ongeëvenaard, en biedt lezers diepgaande inzichten.

Lees meer artikelen van: Jordan Keats

Volg ons

Login or register to join the conversation
Miss Peachy Miss Peachy commented on: 2024-03-01 13:54:02
It's disappointing to hear about the potential return of crunch culture at Rockstar, especially with the immense success and excitement surrounding GTA 6. Remote work flexibility and employee well-being should definitely be prioritized in this day and age.
Stimpy Stimpy commented on: 2024-03-01 13:30:03
It's a shame to see Rockstar facing internal backlash over GTA 6's development. With the success of the franchise, one would hope for a healthy work environment. Hopefully, they can find a balance that respects their team's well-being while delivering an exceptional game.
Mr. Bison Mr. Bison commented on: 2024-03-01 13:24:03
It's a shame to hear about the discontent among GTA 6 developers over Rockstar's decision to end remote work. Finding a healthy work-life balance is crucial, especially in an industry notorious for intense crunch periods. Hopefully, Rockstar will reconsider and find a solution that benefits both the game's development and the well-being of its team.
Bekijk meer artikelen