Ontevredenheid heerst onder de ontwikkelaars van GTA 6 nu Rockstar Games hen heeft verzocht om vanaf april weer volledig op kantoor te werken. Dit besluit komt als onverwachte wending nu de ontwikkeling van wat mogelijk een van de grootste releases van het jaar wordt, de laatste fase ingaat. Hoofd van de uitgeverij Jenn Kolbe van Rockstar Games heeft productiviteit en veiligheid, mede door eerdere lekken, aangevoerd als hoofdredenen voor het nieuwe beleid. Ontwikkelaars hebben via de Independent Workers' Union of Great Britain hun ongenoegen geuit, wijzend op de risico's van terugkerende 'crunch' praktijken en het gebrek aan overleg over deze belangrijke beleidswijzing.

Een petitie van het personeel met 175 handtekeningen had als doel om opties voor thuiswerken beschikbaar te houden, maar lijkt vooralsnog genegeerd. De GTA-serie heeft volgens Rockstar meer dan 420 miljoen keer over de toonbank gegaan, waarmee het bedrijf aantoont dat het luisteren naar de ontwikkelaars - de sleutel tot dit succes - een verstandige zet zou zijn.

Waarom willen de ontwikkelaars van GTA 6 liever vanuit huis werken?

Ontwikkelaars hebben meermaals aangegeven dat thuiswerken voor hen een "lifeline" is geweest en dat gedwongen terugkeer naar kantoorwerk kan leiden tot minder tijd met familie, gezondheidsproblemen en een angst voor terugkeer naar schadelijke 'crunch'-werkcultuur.

Grand Theft Auto 6, waar nog geen exacte release datum voor bekend is, wordt een van de meest verwachte games in de komende jaren. De voorganger, GTA 5, heeft recordbrekende verkoopcijfers genoteerd en werd geprezen om zijn open wereld en verhalende diepgang. Nu in de laatste fase van ontwikkeling, staat GTA 6 in de spotlight niet alleen vanwege de game zelf, maar ook vanwege de industriebrede discussies aangaande werkculturen en praktijken bij grote gameontwikkelaars.