Johan Pilestedt, de directeur van Helldivers 2, heeft FromSoftware verdedigd over de moeilijkheidsgraad van de Elden Ring-uitbreiding, Shadow of the Erdtree. Deze uitbreiding, gelanceerd op 21 juni 2024, heeft voor veel discussie gezorgd vanwege zijn intense uitdaging. Pilestedt benadrukt dat FromSoftware de moeilijkheid niet zomaar opvoert, maar om spelers een gevoel van prestatie te geven wanneer ze de uitdagende bazen verslaan. Hij citeert: "Een spel voor iedereen is een spel voor niemand". Dit reflecteert de filosofie van zijn studio, Arrowhead Game Studios, die zich richt op een specifieke doelgroep. FromSoftware games zoals Elden Ring, Dark Souls, Bloodborne en Sekiro: Shadows Die Twice staan bekend om hun moeilijkheidsgraad en zijn geprezen om hun game-ontwerp.

Waarom blijven FromSoftware games, ondanks hun moeilijkheid, zo populair?n

FromSoftware games blijven populair vanwege hun uitstekende game-ontwerp en de voldoening die spelers ervaren na het overwinnen van moeilijke uitdagingen. De complexe wereldbouw, intrigerende verhalen en unieke gameplay-mechanieken maken deze spellen aantrekkelijk voor een toegewijde fanbase.

Elden Ring, uitgegeven in februari 2022, is een action RPG die wereldwijd lovende kritieken kreeg vanwege zijn open wereld en uitdagende gameplay. Shadow of the Erdtree breidt deze basis uit en introduceert nieuwe elementen voor spelers om mee te experimenteren. Vanwege de combinatie van een rijk verhaal, uitdagende gevechten en gevarieerde omgevingen, hebben veel gamers moeite om het spel neer te leggen, ondanks (of misschien dankzij) de moeilijkheidsgraad.