Arcane is een populaire animated serie gebaseerd op de wereld en personages van League of Legends, maar Riot Games heeft moeite om de hoge productie- en marketingkosten terug te verdienen. Met een budget van meer dan $250 miljoen is het de duurste geanimeerde serie tot nu toe. Terwijl Netflix slechts $3 miljoen per aflevering betaalde, zijn de totale kosten veel hoger dan de inkomsten die Riot heeft ontvangen. De tweede en laatste seizoen van Arcane is in de maak, maar de kosten hebben geleid tot een pauze in andere projecten van Riot. Ondanks de hoge kosten heeft Arcane niet voldoende nieuwe spelers naar League of Legends aangetrokken, wat bijdraagt aan de uitdagingen waar de studio mee kampt.

Waarom is Arcane geen financieel succes geweest voor Riot Games?

Arcane heeft hoge productiekosten en beperkte inkomsten. Hoewel Netflix $3 miljoen per aflevering betaalde, dekken deze inkomsten niet de totale uitgaven. Daarnaast leidde het ontbreken van effectieve marketingstrategieën en het moeilijk kwijt kunnen van de complexe gameplay van League of Legends tot minder nieuwe spelers dan verwacht.

Arcane is oorspronkelijk ontwikkeld vanuit de wens van Riot om volledige controle over de intellectuele eigendom en productie te hebben, in plaats van te kiezen voor een licentiemodel. Met de uitgebreide wereld van League of Legends en een rijke lore had de serie de potentie om veel meer nieuwe spelers aan te trekken. Helaas bleken de hoge kosten evenals de marktiviteit uiteindelijk belemmeringen voor het succes.