Hideki Kamiya heeft zijn vertrek bij PlatinumGames in 2023 toegelicht en verklaard dat hij zijn ziel niet kon opofferen voor een werkomgeving waar hij het niet mee eens was. In een recent interview benadrukt hij de impact van Shinji Mikami op zijn carrière en de oprichting van zijn nieuwe studio Clovers. Kamiya heeft de vergelijkingen tussen zijn nieuwe studio en het voormalige Clover Studio van Capcom, waar hij onder andere aan Okami en Viewtiful Joe werkte, weerlegd. Verder gaf hij aan dat de verschuiving naar een hedendaags ontwikkelingsmodel bij PlatinumGames niet strookte met zijn visie op creativiteit en individualiteit van ontwikkelaars.
Waarom verliet Hideki Kamiya PlatinumGames? nHideki Kamiya verliet PlatinumGames omdat hij niet in een omgeving wilde werken die de creativiteit en individualiteit van ontwikkelaars niet respecteerde. Hij vond het belangrijker om trouw te blijven aan zijn overtuigingen dan om zijn carrière voort te zetten onder ongewenste omstandigheden.nKamiya is een belangrijke figuur in de game-industrie, vooral bekend als de maker van de Devil May Cry en Bayonetta-reeksen. Hij heeft een uniek talent voor het creëren van stijlvolle en visueel indrukwekkende games. Zijn nieuwe studio, Clovers, werkt aan een vervolg op Okami, een geliefde action-adventure game die oorspronkelijk in 2006 uitkwam. De terugkeer naar zijn roots en de focus op individuele creativiteit zijn belangrijke thema's in zijn nieuwe projecten.
Reacties
Kamiya’s decision to leave PlatinumGames highlights the ongoing tension between creative freedom and corporate structure in the gaming industry. It’s exciting to see him return to his roots with Clovers, especially with an Okami sequel that could reignite the magic of his earlier work.
It's refreshing to see Kamiya sticking to his creative guns, even if it means stepping away from a major studio like PlatinumGames. A new Okami sequel from his fresh venture, Clovers, feels like a perfect blend of honoring his roots and pushing forward with his artistic vision.