Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Housemarque: Geen live-service games terwijl premium verkopen bloeien

May 20, 2025 2:46 PM

Housemarque, de ontwikkelaar achter populaire titels zoals Returnal en Nex Machina, heeft bevestigd dat ze voorlopig geen plannen hebben voor een live-service game. Tijdens hun 30-jarig jubileum in Finland lieten studiohoofd Ilari Kuittinen en creatief directeur Gregory Louden weten dat zolang mensen premium games blijven kopen, Housemarque zich zal blijven richten op het creëren van unieke speelervaringen. Kuittinen vergelijkt hun games met films en TV-series, die een bepaalde fase van iemands leven aanvullen. De focus van het team ligt momenteel op de ontwikkeling van de PS5-titel Saros, die volgend jaar uitkomt.

Wat betekent de beslissing van Housemarque om zich niet te richten op live-service games voor de toekomst van het bedrijf? Het betekent dat Housemarque zich blijft richten op de ontwikkeling van premium singleplayer ervaringen, wat leidt tot een sterkere identiteit en specialisatie in hun spelontwerpen. Dit stelt hen in staat om de kwaliteit van hun games te waarborgen en zich te onderscheiden in een steeds concurrerender wordende markt.

Saros, de aankomende game van Housemarque, belooft een spannende toevoeging te worden aan hun portfolio. Aangezien de studio sinds 2021 onder Sony valt, hebben ze de middelen en ondersteuning om innovatief en creatief te blijven, wat graag gezien wordt na hun succesvolle lancering van Returnal. Deze titel heeft niet alleen de aandacht getrokken vanwege zijn gameplay, maar ook vanwege de unieke grafische stijl en het meeslepende verhaal, wat de verwachtingen voor Saros alleen maar verhoogt.



Alex Riverton avatar
Geschreven door:

Alex Riverton

Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.

Lees meer artikelen van: Alex Riverton

Volg ons

Login or register to join the conversation
Stimpy Stimpy commented on: 2025-05-20 15:00:14
Nice to see a studio doubling down on what they do best instead of bending to industry pressure. Housemarque’s laser focus on premium single-player games feels like a win for gamers who still appreciate a tight, well-crafted experience. Between Returnal’s addictive loop and the promise of Saros, it’s clear they’re not just making games—they’re crafting memorable moments you can actually finish in a weekend.
N3rdo N3rdo commented on: 2025-05-20 14:54:10
Love seeing a studio stick to their roots and prioritize tight, polished experiences over chasing trends. Housemarque’s approach feels like a breath of fresh air in an industry obsessed with endless live-service grinds. Returnal was a masterpiece because it didn’t overstay its welcome—hope Saros keeps that same energy. Not every game needs to be a 100-hour slog to feel worthwhile.
Bekijk meer artikelen