IGDA Veroordeelt Toename van Pesten van Gemarginaliseerde Game-ontwikkelaars

Mar 19, 2024 8:22 PM

De International Game Developers Association (IGDA) heeft een verklaring uitgegeven waarin zij hun diepe bezorgdheid uitspreken over de toename van intimidatie gericht tegen gemarginaliseerde ontwikkelaars en zij die diversiteit en inclusie bevorderen in de game-industrie. Dit statement werd gemaakt tijdens de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco. IGDA benadrukt dat intimidatie geen plaats heeft binnen de branche en roept op tot een veilige, gastvrije en rechtvaardige omgeving. Met verwijzing naar de beruchte Gamergate-campagne uit 2014, verwerpt IGDA alle intimidatiecampagnes en vraagt om daadkrachtige actie tegen elke vorm van pesterij.

De discussie laaide opnieuw op rondom het in Montreal gevestigde Sweet Baby Inc., een bureau gericht op narratieve ontwikkeling en consultancy. Hun doel is om empathischere verhalen te vertellen en de game-industrie te diversifiëren. Het bureau kreeg te maken met gerichte intimidatieacties op platformen zoals X/Twitter en Steam. IGDA roept alle leiders in de game-industrie op om zich uit te spreken tegen intimidatie en om positief bij te dragen aan de gamesgemeenschap.

Ontwikkelaars die hebben samengewerkt met Sweet Baby, zoals de makers van "Alan Wake 2", hebben het bedrijf publiekelijk verdedigd. IGDA organiseert ook andere events zoals de Global Game Jam en zijn betrokken bij de Game Developers Choice Awards. Zij stimuleren ontwikkelaars om zich uit te spreken, bieden trainingen aan op het gebied van diversiteit, inclusie en conflictresolutie, en leveren ondersteuning voor slachtoffers van intimidatie met behulp van hun middelen.

Wat houdt de Gamergate-campagne in?

Gamergate verwijst naar een reeks controversiële gebeurtenissen die in 2014 begonnen, welke gekenmerkt werden door een campagne van intimidatie tegen vrouwen in de game-industrie. Deze omvatte doxxing, bedreigingen en seksistische opmerkingen, waarbij deelnemers beweerden zich in te zetten voor 'ethiek in gamesjournalistiek', maar in praktijk vooral gericht waren tegen de vooruitgang van diversiteit en inclusiviteit binnen de gaming cultuur.

"Alan Wake 2", genoemd als game waar Sweet Baby Inc. aan heeft gewerkt, is het vervolg op de iconische psychologische thriller "Alan Wake" die voor het eerst uitkwam in 2010. De originele game wordt geprezen voor zijn unieke verhaal en sfeer; het vervolg wordt dan ook met veel anticipatie verwacht in de wereld van videogames.