De Indie Game Awards hebben twee prijzen die eerder aan Clair Obscur: Expedition 33 werden toegekend, ingetrokken. Dit besluit is genomen omdat een vertegenwoordiger van Sandfall Interactive had bevestigd dat er geen generatieve AI was gebruikt tijdens de ontwikkeling, wat later onjuist bleek te zijn. De awardcommissie bevestigde dat het gebruik van AI in strijd is met hun regels. Hierdoor zijn de prijzen voor Debut Game en Game of the Year opnieuw toegewezen aan Sorry We’re Closed en Blue Prince. Clair Obscur: Expedition 33 was sinds zijn lancering in april een groot succes, met meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren.
Waarom zijn de prijzen voor Clair Obscur: Expedition 33 ingetrokken?De prijzen zijn ingetrokken omdat er onjuiste informatie is verstrekt over het gebruik van generatieve AI tijdens de ontwikkeling van het spel. Dit ging in tegen de regels van de Indie Game Awards.
Clair Obscur: Expedition 33 is een action-adventure game die wordt ontwikkeld door Sandfall Interactive en heeft een sterke reputatie opgebouwd in de indie game gemeenschap. De game werd zeer goed ontvangen vanwege zijn unieke gameplay en visuele stijl. De controverse rondom het gebruik van AI heeft echter de aandacht op het spel verspreid, wat de discussies rond ethiek in game ontwikkeling versterkt.
Reacties
Man, it's wild how a game can sell millions but still get its awards yanked over AI drama. Really shows that integrity in indie dev is just as crucial as commercial success these days.
Man, this whole situation really highlights how tricky the AI transparency conversation is getting for devs. It's a bummer to see a cool project get caught up in it, even with all that sales success.