Inside Out 2 verbreekt record van $1 miljard voor animatiefilms

Jul 01, 2024 5:59 PM

Inside Out 2 heeft een indrukwekkende mijlpaal bereikt door snel $1 miljard te verdienen aan de wereldwijde box office, slechts 19 dagen na de première. Met een binnenlandse opbrengst van $469,3 miljoen en een internationale opbrengst van $545,5 miljoen, is het de 11e best verdienende animatiefilm aller tijden. Deze prestatie komt op een moment dat Pixar worstelt met eerdere financiële tegenslagen en personeel ontslagen heeft. Inside Out 2 verslaat hiermee de totale box office opbrengst van de originele Inside Out, die wereldwijd $857 miljoen opbracht. Vooral belangrijk voor Pixar is dat deze film significant beter presteert dan Lightyear en Elemental, wat de studio weer terug op de kaart zet voor bioscoopreleases in plaats van Disney+ exclusieve premiers.

Waarom is Inside Out 2 zo'n groot succes?n

Inside Out 2 is een groot succes vanwege zijn sterke recensies, herkenbare en geliefde personages, en de intelligente manier waarop het complexe emoties gedurende de puberteit uitlegt. De sterke box office-prestaties zijn ook een bewijs van het geduld van Pixar met het creëren van diepgaande verhalen die resoneren met een breed publiek.

Inside Out, de originele film die in 2015 werd uitgebracht, werd geprezen om zijn innovatieve aanpak om de innerlijke emoties van een jong meisje te verbeelden. Het won de Academy Award voor Best Animated Feature en was genomineerd voor Best Original Screenplay. De film was een commercieel succes en werd gezien als een terugkeer naar vorm voor Pixar na een aantal minder succesvolle releases.