Katsura Hashino, de directeur van Metaphor: ReFantazio en de Persona-games bij Atlus, wil een nieuwe fase voor JRPG's creëren, aangeduid als "JRPG 3.0". Tijdens de G-Star 2025 conferentie legde hij uit dat JRPG's evolueren in drie tijdperken. JRPG 1.0 vertegenwoordigt de klassiekers zoals de oorspronkelijke Final Fantasy en Dragon Quest. JRPG 2.0 omvat huidige titels met verbeterde reacties op de speler. Voor JRPG 3.0 voorspelt Hashino een innovatieve dimensie die de structuur en presentatie van games fundamenteel zal veranderen. Dit roept vragen op over de richting van Persona 6, waar Atlus zich recentelijk meer laat inspireren door het verleden. De studio heeft recentelijk Persona 3: Reload uitgebracht en werkt aan een remake van Persona 4. Met Metaphor: ReFantazio hoopt Hashino de RPG-erfenis van Atlus een nieuwe richting te geven. De toekomst van JRPG's ziet er veelbelovend uit, met recente successen zoals Clair Obscur: Expedition 33, dat traditionele elementen combineert met moderne verwikkelingen.

Wat betekent JRPG 3.0 voor de toekomst van Persona 6?

JRPG 3.0 belooft een revolutionaire verandering in de presentatie en structuur van JRPG's, wat kan leiden tot vernieuwende gameplay-ervaringen in Persona 6. Atlus heeft al aangegeven dat ze willen overstijgen wat Persona 5 biedt en mogelijk nieuwe elementen zullen introduceren om de formule verder te ontwikkelen.

Met de aanhoudende populariteit van de Persona-franchise en recentelijke remakes is er veel anticipatie rond de volgende titel. Persona 5 heeft de standaard gezet binnen het genre met zijn unieke stijl en systematische gameplay, wat grote schoenen zijn om te vullen voor de volgende iteratie. De evolutie naar JRPG 3.0 kan ons nieuwe verhalen en gameplay-mechanismen brengen die de serie naar een hoger niveau tillen.