Voor de marketing van Candy Crush Soda Saga heeft gameontwikkelaar King maar liefst 8 miljoen dollar uitgegeven aan luchtballonnen die uiteindelijk nooit de lucht in gingen. Deze opmerkelijke onthulling, gedaan door Angus Lovitt, voormalig VP Marketing bij King en medeoprichter van Kohort, vond plaats tijdens een presentatie op de GDC. Ondanks deze grote uitgave, vertegenwoordigde dit slechts 1% van het totale marketingbudget dat King voor het spel had gereserveerd. Lovitt bekritiseerde ook de inefficiƫntie van sommige marketinguitgaven en pleitte voor een grotere focus op analytics binnen gebruikerswerving en marketing.

Waar ging het marketinggeld van King voor Candy Crush Soda Saga precies naartoe?

Van het marketingbudget werd 8 miljoen dollar gespendeerd aan luchtballonnen die uiteindelijk niet konden vliegen vanwege de zware batterijen die nodig waren om advertenties te tonen. De luchtballonnen zijn nooit gebruikt en uiteindelijk was het zeer kostbaar om ze op te bergen en te vernietigen.

Candy Crush Soda Saga is een vervolg op het immens populaire Candy Crush Saga en biedt een nieuwe draai aan het match-3 puzzelconcept. Door deze problematiek krijgen we een zeldzaam inzicht in de uitdagingen en kosten van videospelmarketing. King's aanpak hiervan toont de onvoorspelbaarheid bij dergelijke grootschalige promotietactieken, en hoe deze soms kunnen mislukken ondanks de grote investeringen.