Tijdens de ontwikkeling van GTA 5 ontving ex-Rockstar ontwikkelaar Lazlow Jones een onverwachte telefoontje van een echte groep volgelingen van het Epsilon Program, de parodie op scientology in het spel. Deze groep claimde de Epsilon-leringen te aanbidden, wat Jones zowel opwond als doodsbang maakte. Samen met zijn collega Dan Houser ontdekte hij dat satire een schrijnende realiteit kan worden, aangezien de volgers leken te geloven in de fictieve religie. Jones werkt nu bij Absurd Ventures, een studio die hij mede oprichtte met Houser, terwijl Rockstar zich richt op de lancering van GTA 6.
Geloofden mensen echt in het niet-bestaande Epsilon Program uit GTA 5?nJa, Lazlow Jones kreeg in het echt een telefoontje van een groep mensen die beweerden volgelingen te zijn van het fictieve Epsilon Program uit GTA 5. Dit illustreert hoe satire en realiteit soms verrassend dicht bij elkaar kunnen liggen.
In Grand Theft Auto 5 (GTA 5) is het Epsilon Program een parodie op scientology en andere controversiƫle religieuze bewegingen. Het spel, ontwikkeld door Rockstar Games, creƫerde een volledig fictieve religie met absurde overtuigingen om de kritiek en humor van de ontwikkelaars weer te geven. GTA 5, gelanceerd in 2013, blijft tot op de dag van vandaag een van de meest populaire en invloedrijke open-world games.
Reacties
It's wild how a satirical element from a game like GTA can transcend the screen and influence real-life perceptions to such an extent This just shows the massive impact video game narratives can have on people, blending the lines between fiction and reality.
Wow, the fact that a fictional cult like the Epsilon Program inspired real-life reactions highlights the power of immersive storytelling in games. It's wild to think that something made for satire can bleed into reality and affect people on that level
It's wild how a satirical creation like the Epsilon Program can spark real-world reactions, highlighting the impact and immersion of game narratives. Shows just how influential and intertwined our digital and real worlds have become.