Maggie Smith, ster van Harry Potter en Downton Abbey, overleden

Sep 27, 2024 1:39 PM

Dame Maggie Smith, een iconische actrice bekend van Harry Potter en Downton Abbey, is overleden op 89-jarige leeftijd. Haar zonen bevestigden dat ze vredig is overleden in het ziekenhuis. Smith was een legende in de filmindustrie en won twee Oscars voor haar indrukwekkende acteerprestaties. Ze is vooral bekend als Professor McGonagall in de Harry Potter-films, waar ze een belangrijke rol speelde in het leven van Harry en zijn vrienden. Daarnaast heeft ze ook furore gemaakt in het populaire Britse kostuumdrama Downton Abbey als Violet Crawley, de gravin van Grantham. Na het nieuws van haar overlijden hebben vele sterren uit de entertainmentindustrie eerbetoon gebracht aan haar talent.

Wat was de bijdrage van Maggie Smith aan de filmindustrie?

Maggie Smith heeft een onmiskenbare impact gehad op de filmindustrie, zowel door haar veelzijdige acteerwerk in films zoals The Prime of Miss Jean Brodie als door haar iconische rol in Harry Potter. Ze heeft generaties fans weten aan te spreken en haar prestaties zijn talloos geprezen, met onder andere twee Oscars en drie Emmy Awards op haar naam.

Maggie Smith werd in de filmwereld al vroeg erkend voor haar talent, maar haar rol als Professor McGonagall in Harry Potter gaf haar een nieuwe generatie fans. In totaal speelde ze deze rol in acht films, wat haar een van de meest herkenbare gezichten in de franchise maakte. Daarnaast heeft ze in de laatste jaren ook succes geboekt met Downton Abbey, waar ze een geliefde dynamiek bracht naar het verhaal. Haar carrière heeft een blijvende invloed gehad op zowel de film- als theaterwereld.