AMD heeft onlangs de nieuwe RDNA 4-architectuur geïntroduceerd, met een focus op machine learning-prestaties en de lancering van FSR 4, een innovatieve ML-gebaseerde upscaler. Deze technologie is ontwikkeld in samenwerking met Sony als onderdeel van Project Amethyst. Mark Cerny, de hoofdarchitect van het PlayStation-systeem, heeft aangegeven dat ze werken aan een versies van FSR 4 voor de PS5 Pro, die in 2026 beschikbaar zal zijn. FSR 4 belooft beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met Nvidia's DLSS, met als doel om de visuele ervaring van games aanzienlijk te verbeteren. Cerny benadrukte de vooruitgang en de potentie van de Amethyst-samenwerking, die verder gaat dan alleen de PS5 Pro.

Wat is FSR 4 en hoe verschilt het van vorige versies?

FSR 4 is een nieuwe ML-gebaseerde upscaler van AMD die uitstekende beeldkwaliteit levert, vergelijkbaar met Nvidia's DLSS. Het biedt aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van FSR 3.1 door gebruik te maken van een geavanceerd neuraal netwerk, dat is ontwikkeld in samenwerking met Sony. Hierdoor krijgen gamers een betere visuele ervaring in toekomstige titels op de PS5 Pro.

Project Amethyst is een spannend initiatief dat niet alleen gericht is op het verbeteren van de graphics voor de huidige generatie consoles, maar ook op het creëren van een toekomstbestendige architectuur voor machine learning. Het doel is om krachtige hardware te ontwikkelen die de complexiteit van neurale netwerken in games aankan, wat een belangrijke schakel kan zijn in het verbeteren van de spelervaring en gameplay voor een breed scala aan apparaten.