Volgens voormalig ontwikkelaar David Gaider had BioWare te maken met spanningen tussen de teams van Dragon Age en Mass Effect. Gaider, die de creatieve kracht achter Dragon Age was, merkte persoonlijke conflicten op tijdens zijn overgang naar het Mass Effect-team dat aan Anthem werkte. Hij beschrijft de twee teams als niet goed met elkaar omgaand, ondanks dat ze onder één dak werkten. Pogingen van de studio om deze frictie op te lossen mislukten, vooral toen Gaider feedback ontving dat zijn schrijfwerk voor Anthem "te veel Dragon Age" was.

Gaider gaf aan dat het Anthem-team niet echt geïnteresseerd was in het maken van een RPG, terwijl ze hem wel vroegen om een verhaal in BioWare-stijl te creëren. Dit leidde tot een ongelukkige situatie waarin Gaider uiteindelijk de studio verliet na 17 jaar.

Waarom waren de teams binnen BioWare zo gespannen?

De teams binnen BioWare waren gespannen omdat ze heel anders werden geleid en verschillende bedrijfsculturen hadden, wat hielp om een omgeving te creëren die minder samenwerkend was.

n

Mass Effect is een populaire science fiction-franchise die bekend staat om zijn diepgaande verhaallijnen en karakterontwikkeling. Dragon Age daarentegen is een fantasy-RPG die zich richt op wereldbouw en keuzes die de uitkomsten van het verhaal kunnen beïnvloeden. Beide series zijn iconsch binnen de gaming gemeenschap en hebben een grote schare fans. De spanningen tussen de ontwikkelteams hebben mogelijk de kwaliteit van toekomstige titels beïnvloed, vooral tijdens de ontwikkeling van Anthem, dat uiteindelijk een kritisch en commercieel falen werd.