Microsoft heeft een nieuwe 30% winstmarge doelstelling ingevoerd voor zijn Xbox-studio's, wat heeft geleid tot aanzienlijke ontslagen, geannuleerde projecten en prijsverhogingen. Deze druk heeft de gamingdivisie van Microsoft zwaar getroffen, met duizenden ontslagen en de annulering van vaak langverwachte games zoals Everwild en Perfect Dark. De prijs van de Xbox Series X en S en de Xbox Game Pass Ultimate is ook gestegen. De gemiddelde winstmarge in de game-industrie ligt tussen de 17-22%, terwijl Xbox de afgelopen zes jaar gemiddeld 10-20% haalde. Deze wijziging is gedaan in het kader van Microsoft’s $69 miljard overname van Activision Blizzard. Voor Microsoft zijn goedkopere games die meer kans hebben op winst nu waarschijnlijk de voorkeur boven riskantere projecten.

Wat zijn de gevolgen van Microsofts hogere winstmarge doelstelling voor gamers?

De gevolgen zijn onder meer hogere prijzen voor consoles en abonnementen, evenals een verschuiving naar minder ambitieuze projectontwikkeling, wat kan resulteren in minder innovatieve en creatieve games.

Het is goed om te weten dat Everwild, een titel van de gerenommeerde studio Rare, en Perfect Dark, een remake van de klassieker, de afgelopen jaren veelbelovende projecten waren. Beide games hadden fans enthousiast gemaakt, maar werden helaas geannuleerd als gevolg van deze nieuwe focus op winstgevendheid en efficiëntie binnen de Xbox-studio's. Tijdens de ontwikkeling van deze games werden hoge verwachtingen gesteld, wat nu jammer genoeg resulteert in gemiste kansen voor gamers.