Microsoft heeft een speelbare demo ontwikkeld die "geïnspireerd" is door Quake 2, gebruikmakend van hun nieuwe generatieve AI-tool, Muse. Deze tech demo laat zien hoe de AI gameplay-sequenties kan genereren geïnspireerd door het klassieke spel. Hoewel het eruitziet als Quake 2, zijn de visuals onscherp, de controle traag en de gameplay zó gebrekkig dat het bijna onbespeelbaar is. De demo genereert gameplay met slechts 0.9 seconden aan context, wat betekent dat de AI niet in staat is om objecten of de lay-out van het niveau te onthouden. Kritiek is er volop vanuit de gemeenschap, vooral over de ervaring die ver afligt van de originele game.

Hoe werkt de AI-tool van Microsoft in vergelijking met traditionele game-engines?

De AI-tool van Microsoft, Human Action Model (WHAM), gebruikt generatieve AI om de volgende actie in het spel dynamisch te voorspellen op basis van geanalyseerde spelersdata, in tegenstelling tot gebruikelijke game-engines die meer vaste en coherente gameplay bieden. Dit leidt echter tot een onervaren en frustrerende speelervaring.

Quake 2 is een iconische first-person shooter die oorspronkelijk in 1997 werd uitgebracht door id Software. De game ligt aan de basis van de populaire Quake-franchise, die bekendstaat om zijn snelle gameplay en multiplayer-mogelijkheden. Quake 2 introduceerde 3D-graphics en uitgebreide levelontwerpen, wat het een game maakte die vele jaren later nog steeds wordt herdacht en geanalyseerd.