Microsoft heeft een indrukwekkende toename van 62% in inkomsten uit Xbox-content en -diensten aangekondigd voor het derde kwartaal van het fiscale jaar 2024, die eindigde op 31 maart 2024. Dit dankzij de recente acquisitie van Activision. In de sector 'More Personal Computing' steeg de omzet met 17% tot $15,6 miljard, jaar na jaar. Zonder Activision zou de groei van Xbox-content en -diensten slechts 1% zijn geweest. De totale inkomsten uit gaming stegen met 51% naar $5,45 miljard, waarbij 55 procentpunten afkomstig waren van de overname van Activision Blizzard King. De hardware verkopen daalden echter met 31% op jaarbasis, vanwege een daling in het aantal verkochte Xbox-consoles.

Tijdens de investeerdersbijeenkomst benoemde Microsoft CEO Satya Nadella recordcijfers voor streaminguren van games, consolegebruik en het aantal actieve maandelijkse apparaten. Game Pass-gebruikers speelden meer dan 10 miljoen uur Diablo 4 in de eerste tien dagen na de lancering van de service. Ondanks de successen benadrukte Microsoft ook dat de aanhoudende populariteit van Call of Duty: Modern Warfare 3 en de uitgave van vier geliefde titels op PlayStation en Switch. Bovendien had Microsoft in dezelfde periode zeven games in de top 25 downloads in de PlayStation Store, meer dan elke andere uitgever.

Het bedrijf gaf ook aandacht aan andere productlanceringen in het kwartaal, zoals de Minecraft en BBC Earth DLC, Palworld dat game preview bereikte, het elfde seizoen van Sea of Thieves, de lancering van Operation: Spirit of Fire in Halo Infinite, de Dune-uitbreiding voor Microsoft Flight Simulator, en de release van Obsidian's kritisch bejubelde Pentiment, samen met verschillende nieuwe accessoires. Al met al rapporteerde het bedrijf een omzetstijging van 17% naar $61.9 miljard voor het kwartaal.

Wat was de impact van Microsofts overname van Activision Blizzard King op de financiële resultaten?

De overname van Activision Blizzard King had een gigantische impact op de financiële resultaten van Microsoft, met een enorme stijging in gaminginkomsten van 51% tot $5,45 miljard voor het derde kwartaal. 55 procentpunten van deze stijging was direct toe te schrijven aan de impact van de overname.

Activision Blizzard King is bekend voor zijn populaire franchises zoals Call of Duty, Warcraft, en Candy Crush. Deze acquisitie is een strategische zet van Microsoft om haar positie in de gamingindustrie te versterken en de content voor Game Pass uit te breiden. De overname illustreert de trend van verticale integratie binnen de gamingindustrie, waarbij grote bedrijven kleinere studios overnemen om concurrerend te blijven en een uitgebreid aanbod aan games aan hun gebruikers te bieden.