De ontwikkelaars van het actie spel MindsEye hebben een open brief ondertekend gericht aan het leiderschap van Build A Rocket Boy, waarin zij "langdurig gebrek aan respect en slechte behandeling" van het personeel aansteken. Dit volgt op de rampzalige release van de game eerder dit jaar, waarbij naar schatting 250-300 werknemers hun baan hebben verloren. De brief beschrijft ernstige klachten over een gebrek aan communicatie, overmatige werkuren en het slecht afhandelen van ontslagen. Werknemers eisen een openbare verontschuldiging, compensatie voor ontslagen collega's en een verbetering van de arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf.
Wat zijn de grootste problemen bij Build A Rocket Boy na de lancering van MindsEye?De grootste problemen omvatten een ongepaste behandeling van medewerkers, waarbij veel van hen gedwongen werden tot overuren zonder de mogelijkheid om deze in te halen. Ook werden zij regelmatig misleid over het ontslagproces, wat leidde tot verwarring en onnodige stress.
MindsEye, de debuutgame van Build A Rocket Boy, had als doel om de studio's gebruikersgegenereerde metaverse, Everywhere, op te starten. De game werd echter gekenmerkt door technische problemen en een negatieve ontvangst door critici, hetgeen leidde tot aanzienlijke leeftijd onder het personeel. De toekomst van de studio is onzeker na deze problematische lancering, wat ook gevolgen heeft voor de uitgever, IO Interactive.
Reacties
Man, it's wild how often we see ambitious projects derailed by basic workplace issues that should've been solved years ago in this industry. Makes you appreciate studios that manage to balance creative vision with treating their teams like actual humans.
It's heartbreaking to see another promising studio's culture crumbling under pressure when transparency and respect could've prevented this. These situations really make you wonder how many great games we're missing because developers aren't being treated right.