
MindsEye ontwikkelaar krijgt ontslagen na moeilijke lancering
Jun 23, 2025 3:35 PMDe ontwikkelaar van MindsEye, Build a Rocket Boy, heeft aangekondigd dat er ontslagen zijn begonnen na een teleurstellende lancering. Volgens bronnen kunnen meer dan 100 medewerkers worden getroffen door deze ontslagen. De 45 dagen durende consultatieperiode is gestart, wat volgens de Britse wetgeving van toepassing is bij meer dan 100 ontslagen binnen 90 dagen. MindsEye is sinds de release bekritiseerd vanwege bugs, prestatieproblemen en een verouderd ontwerp. Ondanks een hotfix is de beoordeling op Steam 'Overwegend Negatief'. De CEO suggereerde eerder dat negatieve recensies betaald waren, maar de uitgever van MindsEye, IO Interactive, onderschrijft deze claims niet.
Waarom zijn er ontslagen bij de ontwikkelaar van MindsEye?Ontslagen zijn het gevolg van een teleurstellende lancering van de game, die niet voldeed aan de verwachtingen en veel technische problemen vertoonde, met kritiek op het spelontwerp en de kwaliteit van de gameplay.
MindsEye is ontwikkeld door Build a Rocket Boy, een studio ontstaan uit voormalige Rockstar-medewerkers. Het spel werd gepromoot als een potentiële concurrent voor Grand Theft Auto, en de hoge verwachtingen maakten de teleurstelling na de lancering des te groter. De ontwikkelaars hadden aangegeven een innovatieve game te willen creëren maar kregen te maken met een aanzienlijke backlash door de implementatie van verouderde ontwerpconcepten en technische gebreken, wat de uiteindelijke speelervaring beïnvloedde.

Alex Riverton
Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

Rough launch for MindsEye—sometimes having big names on the team isn’t enough if the core gameplay doesn’t click. Hopefully, the devs can bounce back and learn from this, because no one wins when a studio takes a hit like this.

Oof, another case of hype overshadowing execution—seems like even Rockstar alumni couldn’t save this one from its own ambition. Maybe next time, focus less on GTA comparisons and more on nailing the basics first. (Keeping it casual but insightful, avoiding overlap with the existing comments while acknowledging the situation.)